ניהול מוניטין ברשת הוא שם כולל לסדרת פעולות מעולם המיתוג והתדמית אשר מטרתן היא להציג פרופיל מקוון של אדם, עסק או חברה באופן חיובי ככל האפשר בשלל פלטפורמות אינטרנטיות ובראשן במנועי החיפוש בכלל וגוגל בפרט.

ניהול מוניטין מתאים למי שסובל ממוניטין שלילי ברשת, כלומר מי שחיפוש שמו בגוגל מניב תוצאות חיפוש הכוללות אזכורים בעלי אופן שלילי בין התוצאות הראשונות. בעזרת סדרת פעולות שתפורט להלן ניתן לטשטש את התוצאות השליליות ולהדגיש או לייצר תוצאות חיפוש בעלות אופי חיובי או לכל הפחות נייטרלי. המיתוג החיובי מסייע לשיפור רושם ראשוני, למשיכת גולשים שיכולים להפוך ללקוחות פוטנציאליים ולעיתים אף ליצירת הזדמנויות חדשות למכירות.

פעולות ניהול מוניטין

ניהול מוניטין בדרך כלל מתבצע במקביל במספר אפיקים ברשת האינטרנט, והוא תפור אישית למידותיהם של האדם, החברה או העסק. זאת תוך שימת לב גם לקהל היעד, תחום הפעילות והמטרות של המבקש לשוות למוניטין המקוון שלו אופי חיובי יותר.

בין היתר ניהול מוניטין כולל את הפעולות הבאות:

  • מעקב קפדני, בדרך כלל ברמה היומיומית, אחר כל האזכורים של האדם, החברה או העסק ברשת האינטרנט, בהתמקד באזכורים השליליים.
  • בנייה של אסטרטגיה שיווקית מותאמת אישית לניהול ושליטה במוניטין ברשת, התמודדות עם האזכורים השליליים ונקיטת צעדים לשיפור המוניטין לכיוון החיובי.
  • העלאה של תכנים חדשים לרשת, בעלי אופי חיובי או ניטרלי, על מנת לדחוק אזכורים שליליים אל תחתית רשימות תוצאות החיפוש מתוך שאיפה שיגיעו לעמודים נידחים שכמעט לא קיים סיכוי לגולשים להגיע אליהם ולצפות בהם.

ניהול מוניטין ככלי לשיפור יחס המרה

כולנו נוהגים להשתמש בגוגל כדי למצוא מידע אודות מוצרים או שירותים של עסק שאיננו מכירים, וזו הסיבה לפריחתם של אתרי המלצות ודירוגים, ביקורות שירות וסקירות מוצרים בעשרות אתרים, פורומים ובלוגים ברחבי הרשת. במקרה כזה, די במספר קטן של ביקורת שליליות על מוצרים או חוויות שירות גרועות שנכתבו על ידי לקוחות (אמיתיים או פיקטיביים) על מנת לגרום ללקוח פוטנציאלי לוותר על הרכישה.

הדבר נכון גם לגבי מועמדים המבקשים להתקבל לעבודה, ואין זה סוד שכיום מנהלים ומשרדי כוח אדם נוהגים לחפש בגוגל את שמותיהם של מועמדים כחלק מתהליך ההחלטה לגבי קבלתם לעבודה. במקרה כזה, לעיתים די באזכור אחד של תביעה משפטית ישנה, אפילו אם המועמד היה בה הצד המנצח, כדי לערער את ההחלטה.

הדרך להתמודד עם אזכורים שליליים כאלה, כאמור, היא בעזרת אסטרטגיית ניהול מוניטין. בעזרתה ניתן לדחוק אזכורים בעלי אופי שלילי למיקומים נמוכים בתוצאות החיפוש, כאלה שהסיכוי שלקוח או מעסיק פוטנציאלי יתקלו בהן הוא אפסי.

הדרכים לניהול מוניטין עשויות לכלול בין היתר –

הגדלת האזכורים החיוביים או הניטרליים ברשת: העלאת פוסטים בבלוגים מטעמו של האדם, החברה או העסק, אבל גם בבלוגים שאין להם קשר אליו; כתיבת מאמרים מחמיאים ו/או סקירות עובדתיות יבשות ופרסומם באתרים רלוונטיים; כתבות תדמית ויח"צ בעיתונות המקוונת וכדומה.

התמודדות עם אזכורים שליליים באופן שמקנה להתמודדות עצמה אופי חיובי: רבים בוחרים שלא להתעלם מתלונות או ביקורות או לנסות למחוק אותם, אלא להגיב להם באופן שקול, מנומס וענייני. במקרים כאלה ניתן למעשה למנף את האזכור השלילי לכדי אזכורים חיוביים, כך שהאדם או העסק ייתפסו כקשובים ללקוחותיהם

סיכום

ניהול מוניטין ברשת מחייב מעקב מדוקדק אחר אזכורים שליליים וניהולם באופן שקול וקר רוח. רבים נוטים להיקלע לסערת רגשות ולהגיב באופן שעלול להוסיף שמן למדורה ולהרע את המצב, אולם באמצעות תכנון נכון של אסטרטגיית ניהול מוניטין ניתן להשיג שליטה ברוב המשברים הקשורים לנושאי תדמית ומוניטין ברשת.