קידום אתרי וורדפרס

קידום אתרי וורדפרס: מדריך מעשי

קידום אתרי וורדפרס?

ווורדפרס היא מערכת ניהול האתרים הפופולרית והנפוצה ביותר בעולם. נכון להיום, כ-32 אחוזים מן האתרים הקיימים ברשת פועלים על וורדפרס. עובדה זו לבדה פירושה כי בכל רגע נתון, גם בעוד אתם קוראים שורות אלה, יושבים ברחבי העולם מאות בעלי אתרים ומנהלי אתרים ותוהים כיצד הם יכולים לנצל שיטות קידום אתרים על מנת להגדיל את נפח התנועה אל האתר מבוסס הוורדפרס שלהם.

אם גם לכם יש אתר מבוסס וורדפרס ואתם מתלבטים בשאלה דומה, דעו כי מערכת וורדפרס כשלעצמה היא רק כלי, ולא תעזור לכם לשפר את דירוג האתר שלכם בגוגל. עם זאת, באמצעות וורדפרס, קידום האתרים הופך להרבה יותר פשוט. כמה פשוט? גם אם אתם מתחילים בלבד, עדיין תוכלו לשפר את דירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש שלכם בגוגל בקלות.
קידום אתרי וורדפרס

המערכת של וורדפרס מאפשרת למנהל אתר להשתמש בכלי קידום אתרים פשוטים מאוד, ולמעשה אחת הסיבות שהופכות את וורדפרס לפופולרית כל כך בעולם היא שפע תוספי קידום האתרים שניתן להשתמש בהם דרכה – רובם, אגב, ללא תשלום.

זה לא אומר שמדובר באפשרות היחידה או הטובה ביותר לבצע קידום אתרים; אלא שוורדפרס היא מערכת שמאפשרת לקחת כלי קידום אתרים מסורתיים וליישם אותם באופן פשוט וקל. מבחינה זו, וורדפרס לא שונה משיטות אחרות לאופטימיזציה למנועי חיפוש. אלא שבעוד השיטות הללו בדרך כלל נחלקות לשיטות "און פייג'" (כלומר באתר עצמו) לעומת "אוף פייג'" (כלומר מחוץ לאתר), וורדפרס מסייעת בעיקר בחלק הראשון.

במילים אחרות, כל מה שקשור לקישורים ואופטימיזציית אוף פייג' נשאר זהה בין אם האתר שלכם מבוסס על וורדפרס ובין אם לאו, אבל המדריך שלהלן יסביר לכם כיצד תוכלו לרתום את היכולות של וורדפרס כדי לבצע אופטימיזציית און פייג'.

קידום אתרי וורדפרס – הכנות

בהנחה שכבר יש לכם אתר מבוסס וורדפרס והוא כבר נמצא באוויר, התקינו את התוספים הבאים:

איך עושים את זה?

תחת מסך הניהול > תוספים  >  תוסף חדש >  חפשו את התוספים שצוינו לעיל > התקנה

קידום אתרי וורדפרס

מוכנים? קדימה, יוצאים לדרך.

התקנת ערכת נושא ידידותית לקידום אתרי וורדפרס

ערכות הנושא המוצעות על ידי וורדפרס הן בדרך כלל, איך לומר, לא הכי יפות במבט ראשון. אמנם יש כל כך הרבה ערכות נושא, שלא תתקשו למצוא אחת שנראית יותר טוב – אבל לא כל ערכת נושא יפה מבחינה ויזואלית היא גם ערכת נושא ידידותית מבחינת קידום אתרי וורדפרס:

למשל, היא צריכה להיות ידידותית לעיצוב רספונסיבי; כלומר, לתמוך בשינוי עיצוב האתר על פי המכשיר ממנו מתבצעת הגלישה – זאת משום שגוגל, וזה כבר רשמי, נוטה להעדיף אתרים מותאמים לגלישה במובייל. כמו כן, ערכת הנושא צריכה להיות קלת משקל, דהיינו לא עמוסה בקטעי קוד מסובכים או נשענת על תוספים אחרים שאין לכם בהם צורך. אלה רק יאטו את מהירות האתר שלכם ויפגעו בדירוג בגוגל.

איך יודעים שערכת הנושא שבחרתם ידידותית למובייל או נטענת במהירות? אפשר להריץ בדיקה באמצעות כלים כמו Google’s Mobile‐friendly Test לבדיקת ההתאמה למובייל או Google’s PageSpeed Insights לבחינת מהירות טעינת האתר (אם כי יש לזכור במקרה הזה שיש עוד גורמים שיכולים להשפיע על מהירות טעינת האתר, אז קחו את הנתונים המתקבלים בפרופורציות המתאימות).

בחירה בין www לבין non-www

בין אם שמתם לב לכך בעצמכם ובין אם לאו, יש אתרים שכתובתם מתחילה ב-www ויש כאלה שלא. אם יש לכם אתר שעובד כשורה גם כך וגם כך, דעו שמבחינת גוגל מדובר בשני אתרים נפרדים!

לפיכך, בחרו את האפשרות המועדפת עליכם, ורצוי את זו שמועדפת על גוגל, אם יש אחת כזו: פשוט בצעו חיפוש על כתובת האתר וראו לאיזו גרסה יש תוצאות. את הכתובת הזו, בין אם מדובר בכתובת עם www או לא, הגדירו גם ככתובת וורדפרס וגם ככתובת אתר תחת מסך הניהול > כללי. כך, המערכת של וורדפרס תנתב כל מי שינסה להגיע לכתובת האחרת באופן אוטומטי אל הכתובת המועדפת.

וורדפרס - קידום אתר

סידור מבנה קישורים

התבוננו בשתי הכתובות הבאות:

https://seofast.co.il/?p=1205

https://seofast.co.il/wordpress-seo/

הכתובת הנוחה יותר לקריאה צריכה להיות המועדפת (קנוניקלית) עליכם, משום שזו הכתובת שהגולשים שלכם יעדיפו לראות.

היכנסו להגדרות > מבנה קישורים. שם תראו רשימה של מספר אפשרויות. בחרו את האפשרות מזהה הפוסט – היא הכי ידידותית מבחינת קידום אתרי וורדפרס, משום שה היא מכילה תיאור של התוכן שנמצא בעמוד ולכן גולשים יעדיפו להקליק עליה מאשר על קישור עלום ובו מספר מסתורי. כאן תוכלו לשלב מילות מפתח כדי לשפר את דירוג האתר בגוגל.

מבנה קישורים

פיזור פירורי לחם

פירורי לחם (Breadcrumbs) הם מה שמאפשר לגולשים שלכם (וגם למנועי החיפוש) לסמן את השביל שבאמצעותו הם מנווטים באתר. למשל: עמוד הבית > מגזין > פנאי > מתכונים > קינוחים.

יש לפירורי לחם כמה יתרונות: הם מסייעים למנועי החיפוש להבין את מבנה האתר וההיררכיה שלו, הם שימושיים עבור הגולשים, הם מופיעים בתוצאות החיפוש של גוגל ועוד.

אם התקנתם את התוסף של Yoast כפי שהומלץ בתחילת מדריך זה, יהיה לכם קל מאוד להתקין את פירורי הלחם בוורדפרס. זהו תוסף שמפשט מאוד את פעולות קידום האתרים הבסיסיות והופך חלק מהן לאוטומטיות, אם כי דווקא אפשרות פירורי הלחם היא כזו שיש להתקין ידנית.

כעת אתם אמורים לראות את פירורי הלחם באתר שלכם. אם לא, יתכן שערכת הנושא שלכם לא תומכת בפירורי לחם – ובמקרה כזה תצטרכו להחליף אותה או ליצור קשר עם מתכנת שיסייע לכם לעקוף את הבעיה.

כתובות URL מותאמות לעמודים ופוסטים

מקדמי אתרים רבים ממליצים לכלול מילות מפתח גם בכתובת ה-URL. עם זאת, חשוב לשים לב שכתובת ה-URL מוצגת בתוצאות החיפוש, ואם היא ארוכה מדי היא עשויה פשוט להיחתך על ידי גוגל – אמנם אין בכך השפעה ישירה על דירוג האתר, אבל כתובת קטועה נראית פחות טוב בעיני גולשים, מה שעשוי להוביל לשיעור הקלקה נמוך יותר, כלומר לפגיעה עקיפה בדירוג.

מערכת וורדפרס מעניקה לכתובת ה-URL כברירת מחדל את שורת הנושא של העמוד שיצרתם, אבל גם מאפשרת לכם לערוך את הכתובת הזו. כל שצריך לעשות הוא להקליק על Edit, ואז להשתמש במילות מפתח עיקריות ולהחליף את הרווחים בין המילים בקו תחתי.

שימוש בטקסט אלט לתמונות

גולשי אינטרנט רבים הם אנשים עם מוגבלויות, ומתוכם אחוז ניכר מורכב מכבדי ראייה שנעזרים בתוכנות שונות לגלישה באינטרנט. שימוש בטקסט אלט נועד במקור עבור אותם אנשים שאינם יכולים לראות את התמונות באתר, אלא משתמשים בתוכנות קריאה שמקריאות להם טקסט. במילים אחרות, טקסט האלט של כל תמונה שימש את הגולשים כבדי הראייה כדי "לראות" את התמונות באופן מילולי-שמיעתי.

אלא שיש בטקסט האלט הרבה יותר מנגישות עבור כבדי ראייה. גם עבור גוגל מדובר בסיוע משמעותי להבנת ההקשר של התמונות בתוך יתר התוכן בעמוד, ולכן שילוב מושכל של מילות מפתח בטקסט האלט יכול לתרום לשיפור דירוג העמוד בגוגל.

קישורים פנימיים

קישורים פנימיים, כלומר בין עמודים בתוך האתר, הם דבר רצוי מבחינת קידום אתרי וורדפרס. פשוט על ידי סימון הטקסט שברצונכם שיהפוך לקישור, הקלקה על "הוספת/עריכת קישור" והדבקה של כתובת ה-URL הרצויה. זה הכל.

תגי כותרת ותיאורי מטא אופטימליים

תגי הכותרת והתיאורים הם החלק העיקרי במה שהגולשים רואים בתוצאות החיפוש של גוגל. מבחינת קידום אתרי וורדפרס, יש להעניק לכל עמוד ולכל פוסט תג כותרת ייחודי ותיאור ייחודי משלו. הם צריכים לעורר סקרנות ולעודד את הגולשים להקליק עליהם, ובנוסף עליהם להיות קצרים (עד 60 תווים לתג כותרת ו-150 תווים לתיאור מטא, אחרת הם יוצגו "חתוכים").

התוסף של Yoast מאפשר לבצע עריכה של האלמנטים הללו במצב תצוגה נוח. רק צריך לגלול לתחתית העמוד ולהקליק על Edit Snippet.

כיווץ ואופטימיזציה של תמונות

אנחנו חיים בעידן ויזואלי שבו נעשה שימוש רב בתמונות חדות ויפות, שיחד עם העניין שהן מוסיפות לתוכן באתר, הן מוסיפות גם לא מעט משקל שמעיב על טעינת האתר והופך אותה לאיטית יותר. על פי גוגל, יותר ממחצית (53%) מן הגולשים יעדיפו לצאת מאתר אם הוא לא נטען בתוך שלוש שניות, ומחקרים אחרים מדברים על פרקי זמן קצרים בהרבה.

לכן חשוב לוודא שטעינת האתר תהיה מהירה ככל האפשר, ואחת הדרכים לעשות כן היא לכווץ את גודל התמונות. לשם כך הפעילו את התוסף שהוזכר קודם לכן, Smush Image Compression and Optimization. הוא יסייע לכם לבצע כיווץ ואופטימיזציה של תמונות שכבר העליתם לאתר בעבר, אבל גם כאלה שתעלו בעתיד.

על מנת לכווץ תמונות, הפעילו את התוסף והקליקו על Bulk smush now מצד שמאל. פעולה זו תבצע אופטימיזציה גורפת לכל התמונות שהעליתם עד היום לאתר שלכם, בקבוצות של 50. כלומר, לחיצה אחת תבצע אופטימיזציה של 50 התמונות הראשונות, לחיצה שניה תעשה כן ל-50 התמונות הבאות וכן הלאה. לאחר מכן המשיכו לשינוי גודל התמונות, כלומר ודאו שגודל התמונה המקסימלי אינו גדול מזה שמתאפשר בערכת הנושא שלכם.

תגית noindex לתוכן דל ערך

יש מצבים בהם קיימים באתר עמודים מסוימים שיכולים להיות שימושיים עבור מי שכבר נמצא באתר, אבל אין להם ערך רב מבחינת גוגל. באמצעות תוספים של וורדפרס, כגון Yoast, אפשר להוסיף בקלות תגית noindex לעמודים שבהם יש תוכן שלא תרצו שייסרקו ויתאנדקסו בגוגל: הקליקו על SEO  > Search appearance > Taxonomies, ושנו את Show Tags in search results? ל-"No".

תגיות Noindex

תיקון בעיות תוכן משוכפל

תוכן משוכפל (Duplicate Content) הוא כינוי לבעיה נפוצה בקרב אתרים רבים, בעיקר אתרי מסחר מקוון, בהם בשני עמודים או יותר יש אותו תוכן בדיוק (או מאוד מאוד דומה). מבחינת קידום אתרי וורדפרס, זה כר פורה לבעיות ואף עלול להוביל לסנקציות מידי גוגל.

יש שתי דרכים לתקן בעיות תוכן משוכפל:
א. שימוש בתג noindex באחד מן העמודים, המונע למעשה את סריקתו של העמוד בגוגל.
ב. שימוש בתג קנוניקל כדי להגדיר לגוגל איזה גרסה של העמודים הדומים היא המועדפת.

התוסף של Yoast מאפשר הטמעה של שני סוגי התגים על פי הצורך: הקליקו על גלגל השיניים בעת עריכת עמוד או פוסט, שנו את Yes ל-No כדי להטמיע תג noindex או הדביקו קישור לגרסה מועדפת כדי להטמיע תג קנוניקל. פשוט, נכון?

סיכום

לא בכדי וורדפרס היא מערכת ניהול התוכן הפופולרית ביותר בעולם. היא קלה לשימוש, גמישה ומספקת בסיס מצוין לקידום אתרים גם עבור מי שאיננו מתמצא היטב בתחום. עם זאת, על מנת למצות את המירב מהשימוש בה, מומלץ לעשות שימוש בתוספים שצוינו לעיל או ברבים אחרים שמוצעים בה.

רוצה יותר כניסות לאתר?