קישורים פנימיים

כל מה שצריך לדעת על קישורים פנימיים

תהליך האופטימיזציה בתוך האתר עצמו, המכונה גם On Page, הוא אחד מן החשובים ביותר בSEO רבים נוטים להזניח אותו מתוך מחשבה כי הקישורים שמגיעים מאתרים אחרים הם הדבר שהכי משפיע על הדירוגים, אבל כפי שלימדו אותנו בשיעור הראשון במתמטיקה, בלי יסודות טובים, השאר לא שווה הרבה.

מהם התפקידים המרכזיים של קישורים פנימיים?

בתהליך קידום אתרים ניתן לחלק את הקישורים באתר לשתי קבוצות : הקבוצה הראשונה הם קישורים מבניים שתפקידם לדאוג למבנה הנכון של האתר. בדרך כלל מתכוונים לקישורים שנמצאים בתפריטים השונים, אבל גם קישורים שמהווים רשימה של מוצרים יכולים להיכנס לתוך הקטגוריה הזו.

הקבוצה השנייה של קישורים הם קישורים שתפקידם לקשר בין עמודים דומים. לדוגמה, אם יש לי מאמר בבלוג על בניית קישורים חיצונים, אני יכול לקשר למאמר הזה על מנת לתת לגולש מושג גם על הקישורים הפנימיים.

היכן כדאי למקם את הקישורים המבניים?

הקישורים המבניים החשובים ביותר יהיו בדרך כלל בתפריטים העליון, בתפריט הצדדי, תפריט תחתון (פוטר) וענן תגיות.

תפריט עליון – התפריט העליון כולל לרוב קישורים לעמודים הכי חשובים מבחינת הגולש. אם ההקשר מתאים, ניתן גם למקם קישורים שיש להם חשיבות מבחינת מילות מפתח.

תפריט עליוןתפריט פוטר – הרבה אתרים שמים בתפריטי פוטר עמודים שכבר נמצאים בתפריט העליון או אפילו קישורים לאתרים אחרים שהמקור שלהם הוא בהחלפת קישורים (שיטה לא מומלצת שלא ממש עובדת היום).

מבחינה פרקטית, עדיף לשים בתפריט הזה קישורים לעמודים שחשוב לנו לקדם אותם או קטגוריות שונות. הסיבה היא שבכך אנחנו מאותתים לגוגל שמדובר בעמודים חשובים. אם רוצים ליצור אינדקס של כל העמודים באתר, רצוי לעשות זאת בעמוד נפרד ולקשר אליו מתוך הפוטר, בעיקר בשל הנוחות לגולש.

זאפ עושים את זה בצורה יפה שלא נראית כמו ספאם : הם פונים גם לבעלי חנויות וגם למי שמחפש לדוגמה התראות על ירידת מחירים (למרות שהם השתמשו ב-"נפילת מחירים" שנשמע כמו תרגום מוזר מאנגלית של Price Drop). את המוצרים הכי פופולאריים שאותם הם בעצם רוצים לקדם, הם שמים תחת רשימה של חוות דעת.

פוטר

ענן תגיות – ענן תגיות נמצא בעיקר בבלוגים, אבל לא רק. היתרון בענן תגיות לעומת סתם רשימה של קטגוריות הוא היכולת לעדכן אותו באופן דינאמי בהתאם לתגיות שאנחנו שמים בכל פוסט או עמוד. תגיות פחות נפוצות יופיעו בקטן ואילו תגיות נפוצות יותר יופיעו בגדול. אם יש המון תגיות, עדיף להגדיר שתגיות עם פחות מ-X הופעות לא יופיעו כלל, או לחשוב שוב אם כל התגיות האלו הן באמת נחוצות.

אסטרטגייה של יצירת קישורים בין תכנים באתר

כאשר ניגשים לאתר שלא יצרו בו הרבה קישורים בין התכנים, לפעמיים קשה לדעת מאיפה להתחיל. יש שיטה יחסית פשוטה שעובדת טוב : בוחרים אילו מילות מפתח רוצים לקדם ומוצאים את העמודים הכי מקודמים על המילה הזו.

אם אין לכם תוכנת מעקב שפולטת את העמוד שמופיע בתוצאות ביחד עם הדירוגים, אפשר פשוט להשתמש בפרמטר :site עם מילת המפתח או הביטוי הרלוונטי, וגוגל יציג לכם את העמודים הכי רלוונטיים בסדר יורד. עכשיו כל מה שנותר לעשות זה לקשר מהעמודים המשניים לעמוד הראשי. יש כמובן לחשוב על קישור הגיוני ולא על קישור בין עמודים דומים מדי.

כל מה שצריך לדעת על קישורים פנימיים

אופציה נוספת היא להשתמש בתוכנות שסורקות את האתר באופן דומה לזחלן של גוגל כמו למשל Screaming Frog. באופן זה אפשר לראות נתונים כמו ה-Title וה-Meta Description של כל עמוד וכך לזהות ביתר קלות עמודים קשורים.

מציאת העמודים החזקים ביותר

לפעמים נמצא שיש לנו המון מילות מפתח, אבל אנחנו רוצים למצוא באופן ספציפי את העמודים שהכי כדאי לקשר מהם, העמודים הכי חזקים באתר מבחינת דירוג. ב-Search Console יש אפשרות לראות את העמודים הכי מקושרים, אבל חשוב לזכור שגוגל לא חושפת את כולם. גוגל לא רושמת את ה-Title, אלא רק את כתובת העמוד, מה שיכול להיות בעייתי באתרים שמשתמשים בפרמטרים מספריים.

אופציה נוספת היא להשתמש בשירות כמו Majestic או SEMRush בחבילות בתשלום (החבילות בחינם מספקות מידע חלקי). שימו לב שאתם יכולים למיין לפי קישורים חיצונים, ולפעמיים הכי טוב פשוט להוריד קובץ CSV או אקסל שאותו אפשר למיין בצורה חופשית.

טיפים נוספים

אנקורים

בזמן האחרון אומרים לנו ששימוש רב באנקורים מדויקים (שימוש במילת המפתח המדויקת אותה רוצים לקדם) הוא מסוכן, אבל זה בדרך כלל לא נכון לקישורים פנימיים, כך שבהחלט אפשר להשתמש בהם. כמובן שתמיד כדאי ורצוי לגוון על מנת שהקישורים לא ייראו רובוטים מדי והגולש לא ירגיש שמנסים לעשות עליו מניפולציה. שימוש ביותר מדי קישורים אף הוא לא מומלץ מכיוון שהגולש יתחיל לדלג מעמוד לעמוד.

לא לחשוב רק על מילות מפתח

למרות מה שכתבנו קודם, חשוב גם לקשר בין עמודים שיש בהם קשר נושאי, אבל אין בהם מילות מפתח שאנחנו רוצים לקדם באופן אקטיבי.

הסיבה היא שאנחנו אף פעם לא יכולים לחזות את כל הטרנדים והנושאים שהגולשים יחפשו (בכל יום יש מתבצעים בגוגל מספר עצום של חיפושים חדשים). הסיבה השנייה היא שאנחנו רוצים בסופו של דבר שהגולשים יישארו אצלנו כמה שיותר זמן, ולכן הזמן הנוסף שאנחנו משקיעים יהיה שווה את זה.

קישורי nofollow

במשך המון זמן הייתה ספקולציה שאפשר להפנות כוח רק לעמודים חשובים באמצעות שימוש בתגית nofollow  (שלא מעבירה כוח) לעמודים פחות חשובים, מה שנקרא גם "פיסול פייג'ראנק" (PageRank sculpting). גוגל הסבירה כבר לפני הרבה זמן שהלוגיקה הזו לא נכונה והשיטה הזו נחשבת כיום ללא יעילה.

קישורים ממבט הציפור

באמצעות Screaming Frog, שאותה הצגנו כבר קודם, ניתן להסתכל על כל העמודים שיש בהם קישורים פנימיים ולאתר אנקורים דומים או קישורים שבורים ביתר קלות.

מאמר אורח של עידן בן אור

רוצה יותר כניסות לאתר?