בניית אתרים

בניית אתרים

אם פעם בניית אתרים הייתה נחשבת לעניין יקר ומסובך, כיום מדובר בעניין הרבה יותר נגיש להמונים. זו אחת הסיבות שכמעט לכל אחד יש היום אתר באינטרנט, החל מבלוג אישי בנושאי בישול או שירה וכלה באתרים עסקיים הכוללים פורטפוליו וחנות מקוונת.

אלא שהפשטות והנגישות של בניית אתרים לא אומרות שאפשר לגשת לתהליך בניית האתר בחיפזון או בקלות ראש. עדיין מדובר בתהליך מורכב שכולל מספר שלבים שיש לשים לב לכל אחד מהם – וכך להבטיח שלאחר סיום הבנייה יתקבל אתר לתפארת שימלא את כל הצרכים של בעליו ואת המטרות המצופות ממנו.

בניית אתרים – התהליך שלי

איפיון האתר

מתכננים לבנות אתר חדש שלב האפיון הראשוני קריטי להצלחה. אז מה עושים בשלב זה?

פשוט מאפיינים את הצרכים שלכם מהאתר ע"י מתן מענה לשאלות:

  • מהי מטרת האתר?
  • מיהו קהל היעד שצפוי להגיע ולבקר בו?
  • מה הגולשים שיגיעו אליו אמורים לעשות בו?
  • מהם השירותים או המוצרים שיוצגו בו?

זהו הזמן לענות על כל השאלות הללו, כמו כן שאלות נוספות שמטרתן להבהיר לבעלי האתר ולאנשי המקצוע שיבנו אותו מהו החזון שהאתר אמור למלא. בסופו של שלב האפיון התוצאה אמורה להיות מעין סקיצה מתוכננת של האתר, על העמודים השונים שיהיו בו, תפריטי הניווט וכן הלאה.

עיצוב האתר

לאחר שסקיצת האתר כבר קיימת, הגיע הזמן להוסיף לה צבע, תמונות, גרפיקה ואלמנטים נוספים שיהפכו את האתר לאטרקטיבי מבחינה ויזואלית עבור המשתמשים שמגיעים אליו. עם זאת, יש לקחת בחשבון שאתר אינטרנט הוא בדרך כלל לא רק יצירת אמנות – אלא אמור להיות לו גם תפקיד פונקציונלי כלשהו.

כלומר, אסור לשכוח את ההיבט של חוויית המשתמש: גם אם האתר נראה נפלא אבל לגולשים אין מושג איך למצוא בו את מה שהם הגיעו עבורו מלכתחילה, אזי מוטב למתן את העיצוב.

פיתוח האתר

עד עכשיו רוב העבודה התבצעה "על הנייר", אבל עכשיו מתחיל החלק העיקרי של בניית האתר: כתיבת הקוד והפיכת הסקיצה המעוצבת לכדי אתר של ממש. בשלב הזה רצוי שהמתכנת שבונה את האתר יקח בחשבון פרמטרים כגון ניקיון הקוד מאלמנטים מיותרים, מהירות טעינה, התאמה למובייל והיבטי קידום אתרים. לאחר שהמתכנת יסיים לתרגם את הסקיצה לקוד מחשב, ניתן יהיה לברך על המוגמר: אתר פעיל ומתפקד שנראה בדיוק כמו שעוצב ומתנהג בדיוק כפי שאופיין.

אחסון האתר

לאחר שהאתר כבר נבנה, יש צורך לבחור בחברת אחסון אתרים שתאחסן עבורכם את הקבצים ברשת וכך לאפשר לקהל היעד לגשת לאתר, לצפות בתכנים שלו ולבצע בו פעולות כגון הרשמה לרשימת תפוצה, השארת פרטים שייכנסו למאגר נתונים או לרכוש מוצר ולאפשר סליקה בכרטיס אשראי. קיימות חברות אחסון רבות הנבדלות ביניהן בשלל תחומים, וחשוב לבחור חברת אמינה ובעלת מוניטין חיובי.

קידום האתר ברשת

לאחר שהאתר כבר עלה לאוויר, הוא עומד מוכן וממתין לגולשים שיבואו לבקר בו – אבל אם הגולשים לא ידעו על קיומו, אף אחד לא יגיע. זה הזמן לבצע פעולות של קידום אתרים במנועי חיפוש (בראשם במנוע החיפוש הפופולרי ביותר בעולם, גוגל, אבל גם במנועי חיפוש אחרים דוגמת בינג או יאהו) וכן ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, לינקדאין וכן הלאה.

בניית אתרים – לסיכום

כאשר מדברים על בניית אתרים, בדרך כלל החלק המעשי של כתיבת הקוד הוא רק אחד מתוך השלבים של תהליך המתחלק לשלושה: ראשית יש שלבים מקדימים של תכנון, איפיון ועיצוב; בהמשך בניית האתר באופן פיזי של כתיבת קוד תכנות; ולבסוף תהליכים של אחזקה, תמיכה וקידום.