קידום אתרים הוא עדיין אחד מן התחומים החשובים ביותר בענף השיווק הדיגיטלי. הביקוש לאנשי מקצוע מומחים בקידום אתרים רק הולך וגדל, עם יותר ויותר אפשרויות, כלים, טכניקות ומידע שבהם צריך להתמחות על מנת לבלוט מעל כל היתר; ובפרט חשוב לשכור מומחה קידום אתרים בגוגל שמתמחה בנושאים הבאים:
- מחקר קהל יעד
פעם קראו לזה "מחקר מילות מפתח", אבל המונח התרחב והשתנה באופן ניכר: עדיין צריך לבצע מחקר מילות מפתח, כמובן, אבל המחקר הזה צריך להתבצע על רקע פרסונות מאפיינות של הלקוחות הפוטנציאליים, תוך שקילת מקומו בתוך המשפך השיווקי.
מומחה קידום אתרים טוב צריך להיות מסוגל להבין את קהל היעד, לרבות נתונים דמוגרפיים ופסיכוגרפיים, ולדעת אילו תכנים ישפיעו עליהם לחיוב ויצליחו לעודד אותם לפעולה כל הדרך מהקלדת מילות החיפוש בשורת החיפוש עד למטרה הרצויה שהוגדרה על ידי בעל האתר: מכירה, הורדה, השארת פרטי יצירת קשר וכו'.
- מחקר מתחרים
לא מספיק ליישם שיטות קידום אתרים ולהפנות את המבט פנימה, אלא חשוב להסתכל גם מסביב למה שעושים המתחרים. לכן חשוב שמומחה קידום אתרים יידע לבחון אתרי אינטרנט שמדורגים גבוה ומותגים מתחרים שתופסים נתח שוק גדול. לשם כך ניתן להיעזר בקשת רחבה של כלים שיסייעו לעבודות של מקדם אתרים לבחון את המתחרים מכל כיוון אפשרי – ולהסיק מכך תובנות ודרכי פעולה.
- ניתוח נתונים
באופן טבעי, מצופה מאנשי מקצוע בתחום קידום האתרים לדעת לנתח את ביצועי הקמפיין שלהם. כך למשל חשוב להבין את ההשפעה של אסטרטגיה ומאמצים ספציפיים, חשוב לדווח אודותיהם ללקוחות או לממונים ולהשתמש ביעילות בכלי קידום אתרים כמו גוגל אנליטיקס ואחרים.
עם זאת, יש הרבה דברים "מעבר", כלומר כאלה שאינם מצופים באופן טבעי ועדיין חשוב מאוד שיהיו קיימים. למשל, בניית וניתוח מודלים שיסייעו לבעל האתר להכיר טוב יותר את המסלול שעושה צרכן בתוך המשפך השיווקי. כלומר, עליו להשתמש בכל הנתונים שלרשותו על מנת להציג תמונה מלאה המתבססת על כוונת המשתמש, פרסונות שונות וידיעת השפעת פעולותיו בתחום קידום האתרים על העסק כולו.
- מעקב
מומחה קידום אתרים צריך לעבוד בדרך כלל באופן צמוד למדי לאנשי מקצוע נוספים, כגון מתכנתים וצוותי תמיכה, כדי לוודא שפיקסלים וסקריפטים למעקב ייושמו באופן נכון. לפיכך חשוב שיהיה לו מידע אודות אנליטיקס, מפות חום, גוגל תג מנג'ר וכלי מעקב נוספים.
- אינדוקס
חשוב מאוד שמקדם האתרים יתמצא היטב בנושא האינדוקס, כלומר מהו התהליך שעובר על עמוד אינטרנט מרגע שהוא עולה לאוויר, המשך בסריקתו על ידי האלגוריתם של גוגל וכלה בהופעתו בתוצאות החיפוש.
ידע כזה יכול להיות שימושי ככלי אסטרטגי או כלי לפתרון בעיות באתר האינטרנט המקודם. למשל, אתרים גדולים, מסחריים או כאלה שיש בהם עמודים משוכפלים רבים צריכים אסטרטגיות ספציפיות כדי להתמודד עם תקציב זחילה, שימוש בתגי קנוניקל, דרישות רובוט ועוד.
- HTML
רשת האינטרנט של ימינו מציעה כמעט לכל אחד להקים בתוך שניות אתר אינטרנט משלו באמצעות מגוון תבניות מוכנות מראש וכלי עיצוב פשוטים. כיום לא צריך לדעת קוד HTML כדי להצליח בתחום קידום האתרים, ועם זאת עדיין כדאי שלמקדם האתרים תהיה רמה מסוימת של הבנה בו. קוד HTML יכול לסייע לעיתים בפתרון בעיות, לאבחן תקלות בתגים, לעקוב אחר שינויים בסקריפטים ועוד.
- קידום אתרים ברמה הבינלאומית
הנושא הזה פחות רלוונטי לאתרים ישראליים שאינם פונים לקהל בחו"ל, אבל אם כן, או אם צפויה בעתיד התרחבות לשווקי יעד מחוץ לגבולות המדינה, אזי מומחה קידום אתרים חייב להיות לכל הפחות בעל היכרות בסיסית עם נושאים כמו דומיין, שרתים, השפעות של שפות שונות ומדינות שונות על הגרסאות המקומיות של מנועי החיפוש וכדומה.
- חיפוש ברמה הלוקאלית
מומחה קידום אתרים מיומן צריך להכיר את הסביבה המקומית בה פועל האתר המקודם, את גורמי הדירוג המשפיעים על תוצאות החיפוש הלוקאלי, את החשיבות הרבה שיש לעדכון פרטים נכונים ומדוייקים באופן זהה בכל מקום אפשרי וכדומה.
- פרמטרים באתר עצמו (On-Page)
בעבר הרחוק, יותר מדי מקדמי אתרים נהגו להתמקד באלמנט אחד או שניים באתר עצמו ולהזניח פרמטרים חשובים אחרים. כיום, למרבה המזל, המצב שונה. בעוד שתשומת לב רבה מוקדשת לתוכן שבאתר, עדיין נלקחים בחשבון גורמים רבים אחרים מתוך ראייה כוללת של הדברים והבנה כיצד שילובם מסייע לבניית הקשר ומשפר את נראות האתר בעיני גוגל
- בנית קישורים
מקדמי אתרים בדרך כלל שואפים לפתח תוכן שימשוך קישורים באופן טבעי, ועדיין חשוב להבין כיצד בניית קישורים משפיעה על הדירוג ועל אסטרטגיית הקמפיין. למשל, אחת מן השגיאות הנפוצות היא שכמות חשובה יותר מאיכות.
לכן חשוב כי מקדם האתרים המיומן יבין באופן מלא את חשיבות איכות הקישורים וישלב בקמפיין שלו גם אסטרטגיות למשיכת קישורים רלוונטיים באיכות גבוהה.
- פיתוח תהליכים
לא קל להתייחס לכל מרכיבי קידום האתרים בבת אחת. לכן חשוב ליצור אסטרטגיה ברורה, לתעדף פעילויות ולעבוד בשלבים. בלי תהליכים שיובילו להשגת מטרות חד פעמיות או מטרות חוזרות ונשנות, גם הטובים והמוצלחים ביותר עלולים להיכשל בקלות. לכן חשוב שמקדם האתרים יידע לפתח תהליכי עבודה קבועים שניתן לבצע שוב ושוב.
כמו כן חשוב שמקדם האתרים יוכל להעביר לממונים (בעלי החברה, מחזיקי המניות וכו') מידע אודות ביצועי הקמפיין כיום ואודות הטווח הארוך – בין היתר בעזרת אותם תהליכים שפיתח שיסייעו לו לחזות את הנתונים הנדרשים.
- היכולת להתגמש
כפי שצוין לעיל חשוב לפתח תהליכים, ועם זאת חשוב שתהיה למקדם האתרים רמה מסוימת של גמישות. עליו להיות מסוגל להתמודד עם שינוי סדרי עדיפויות על ידי הממונים עליו, להסתגל לשינויים בשוק התחרותי, להתאים עצמו לשינויים בשוק היעד ואפילו להתמודד עם שינויים באלגוריתמים של מנועי החיפוש עצמם.
אמנם מדובר יותר במאפיין של מומחה קידום אתרים ופחות בכישרון או מיומנות, ועדיין חשוב למצוא דרך לשלוט בשיטות עבודה תוך התגמשות והבנה שלעיתים צריך לשנות משהו באסטרטגיה, בגישה, בטכניקות או במטרה.
סיכום
מבין כל הנושאים שדובר עליהם לעיל ושבהם על מומחה קידום אתרים להתמחות על מנת לבלוט מתוך ההיצע הרב ולהצליח, האחרון – היכולת להתגמש – הוא זה שהכי פחות חושבים עליו.
ככל שהענף והתחום ממשיכים להתפתח, כך עולה הצורך להתמחות בעוד ועוד פרמטרים. מאידך, אי אפשר לזנוח את הלחם והחמאה של קידום אתרים, העקרונות הבסיסיים שעליהם תמיד התבסס התחום. בשורה התחתונה, התחום נעשה מורכב יותר ויותר, וחשוב להכיר, להבין ולשלוט בכמה שיותר תחומי קידום אתרים שרק אפשר. ככל שמקדמי האתרים ידעו יותר וישלוט ביותר תחומים, כך הם יזכו להצלחה גדולה יותר.
[kkstarratings]