אופטימיזציה לאתר
אופטימיזציה של אתר אינטרנט משמעותה שיפור של האתר בשלל פרמטרים שונים ומגוונים על מנת להביא אותו למצב הכי אופטימלי שלו. בדרך כלל ניתן לשמוע את המונח "אופטימיזציה לאתר" בהקשר של קידום אתרים אורגני במנועי החיפוש, אולם מתברר שיש בה גם כדי לייעל את האתר בהקשר של חוויית המשתמש.
איך עובד מנוע חיפוש?
באופן כללי, מנועי החיפוש פועלים על פי אלגוריתם מורכב אשר סורק אתרי אינטרנט ומתייחס לשלל פרמטרים, שלאחר מכך משמשים אותו על מנת לדרג את כל האתרים שסרק. בהמשך, כאשר גולש כלשהו יקליד שאילתה מסוימת בשורת החיפוש, אזי האלגוריתם מדרג את כל האתרים שבבסיס הנתונים שלו, ובתוך שברירי שניות מציג לאותו גולש רשימה של תוצאות חיפוש על פי סדר רלוונטיות יורד. דהיינו, התוצאה הראשונה, על פי האלגוריתם, היא המתאימה ביותר לענות על צרכיו של הגולש, ולאחריה יתר התוצאות.
לאתרים רבים חשוב להופיע בין תוצאות החיפוש הראשונות, משום שהן אלה שבסבירות הגבוהה ביותר יובילו את הגולשים אליהם. לפיכך, במסגרת קידום אתרים אורגני, ניתן לבצע מספר פעולות על כל הפרמטרים שמנועי החיפוש לוקחים בחשבון, כדי לאותת להם שהאתר הוא לא רק רלוונטי למה שהגולש מחפש – אלא יותר רלוונטי מאתרים אחרים. במילים אחרות, ככל שהאופטימיזציה של האתר תהיה טובה יותר, כך גדל הסיכוי שהוא יופיע במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
חשוב לציין גם שככל שהפיתוחים הטכנולוגיים מאפשרים זאת, אופטימיזציה של אתר מובילה באופן טבעי גם לאופטימיזציה של חוויית המשתמש. למשל, עם הצמיחה החדה בשימוש במכשירי סמארטפון וטאבלט לגלישה באינטרנט, מנועי החיפוש החלו לדרג אתרים מותאמים לגלישה בנייד במקומות גבוהים יותר בתוצאות החיפוש, מה שהוביל אתרים רבים לבצע אופטימיזציה לגלישה במובייל: למשל, להטמיע עיצוב רספונסיבי (המשנה את העיצוב על פי גודל המסך) או לפתח גרסת אתר ייעודית למכשירים ניידים.
אופטימיזציה לאתר – דוגמאות
רשימת הפרמטרים שנלקחים בחשבון על ידי מנועי החיפוש בבואם לסרוק אתר אינטרנט, ושלפיה מתבצעת האופטימיזציה, היא ארוכה למדי ואף נוטה להשתנות לעיתים, ככל שהאלגוריתמים של מנועי החיפוש משתנים ומתפתחים. להלן נביא מספר דוגמאות לפעולות אופטימיזציה שכאלה:
חשיבות התוכן
הדבר החשוב ביותר באתר אינטרנט הוא התוכן שלו. הוא זה שלמענו הגולשים מגיעים לאתר, ולכן מנועי החיפוש תמיד יטו להעדיף אתרים שמעניקים ערך ממשי לגולשים באמצעות התוכן שלהם.
הדרך לעשות זאת נכון מבחינת אופטימיזציה לאתר היא באמצעות שילוב מילות מפתח לכל אורכם של תכנים טקסטואליים (אולם לא באופן מוגזם ולא באופן מלאכותי, אלא טבעי ושאינו פוגע בחוויית המשתמש), ובאופן מושכל גם בתכנים שאינם טקסטואליים, כגון תמונות וסרטונים (באמצעות תגיות מטא ותיאורים, שימוש בשמות קבצים המתארים את ההקשר שלהם ולא סתם תוים אקראיים וכדומה).
שימוש נכון בכותרות ובכותרות משנה
כותרות וכותרות משנה משמשות את מי שקורא את תוכן האתר כדי להבין את התוכן ואת סדר הדברים, אבל זהו פרמטר שגם מנועי החיפוש בודקים. קיימים שישה סוגים של כותרות, וחשוב לעשות בהן שימוש נכון כדי שמנועי החיפוש יבינו על מה מדבר התוכן.
יתרה מזאת, לעיתים קרובות כותרות מוצגות כחלק מתוצאות החיפוש, ולכן יש לכתוב אותן באופן ברור ואטרקטיבי כדי למשוך את הגולשים להיכנס לאתר. למשל, מספר התוים שמוצגים בתוצאת החיפוש של גוגל הוא מוגבל, כך שכדאי להשתמש בכותרות קצרות שיופיעו בשלמותן ולא ייקטעו.
חשיבות הקישורים
לקישורים שמובילים אל האתר המקודם מאתרים אחרים ברשת יש חשיבות מבחינת קידום אתרים ולפיכך נהוג להשקיע רבות בבניית פרופיל קישורים איכותי של קישורים כאלה, אולם מבחינת אופטימיזציה לאתר מדובר בקישורים שבאתר עצמו. כלומר, קישורים שמובילים מן האתר המקודם אל אתרים אחרים ו/או קישורים פנימיים בתוך האתר, מעמודים מסוימים בו לעמודים אחרים בו.
כך למשל חשוב שהקישורים היוצאים החוצה יהיו איכותיים לא פחות מהקישורים שמובילים מאתרים אחרים פנימה, משום שכך מנועי החיפוש מבינים שמדובר באתר רציני ואמין כך שדירוגו יכול להשתפר. קישורים פנימיים, לעומת זאת, צריכים להיות במינון נכון, לא יותר מדי ולא מעט מדי, וכמובן שהם צריכים להיות תקינים ולא להוביל לעמודי שגיאה או ללולאות אינסופיות.
שיפור מהירות האתר
אתר איטי יוצר אצל רוב המשתמשים חוויית גלישה לא נעימה, ולכן מובן למדי מדוע גוגל ומנועי חיפוש אחרים יעדיפו להציג בפני הגולשים תוצאות חיפוש שמובילות לאתרים מהירים ככל האפשר. זו הסיבה, למשל, לפיה מנועי חיפוש מסוימים (גוגל, פייסבוק) הודיעו על העדפה של אתרים שמותאמים למובייל בתוצאות חיפוש ממכשירים ניידים.
הפרמטרים שמשפיעים על מהירות אתר ונחשבים כחלק מאופטימיזציה שלו הם מיקומו הפיזי של השרת שעליו נמצא האתר, גודל קבצי המדיה שיש לטעון כדי להציג בפני הגולשים, הקוד הטכני שבונה את האתר ואשר צריך להיות מינימליסטי ככל האפשר וכדומה.
סיכום
אופטימיזציה לאתר היא אוסף של פעולות שמטרתן לייעל את האתר ולהתאים אותו ככל האפשר לאלגוריתמים של מנועי החיפוש ובראשם גוגל, על מנת לשפר את דירוג האתר בתוצאות החיפוש המוצגות לגולשים. מדובר בתהליך שסופו איננו קבוע בזמן, הן בגלל השינויים במנועי החיפוש עצמם והן בגלל התחרות מצד אתרים דומים אשר מבצעים אופטימיזציה משלהם. לפיכך, אם טרם התחלתם לבצע תהליך אופטימיזציה לאתר שלכם – זה הזמן לעשות זאת.