קידום אתרים אורגני

קידום אתרים אורגני

קידום אתרים אורגני – בתקופה בה אם לעסק כלשהו אין אתר באינטרנט אזי הוא כאילו לא קיים כלל, וכאשר בלוגים אישיים מציפים את הרשת לצד חנויות מקוונות, התחרות על תשומת ליבם של הגולשים עזה מאי פעם. מנועי החיפוש, בראשם גוגל אבל גם רבים נוספים, נוהגים לסרוק את הרשת מדי יום על מנת למצוא אתרים חדשים ולעדכן אתרים קיימים, כדי שכאשר גולש מסוים יקליד מחרוזת חיפוש הם יוכלו להציג בפניו את רשימת האתרים המתאימים ביותר לשאלה ששאל או למידע שחיפש.

קידום אתרים אורגני, או בשמו המקצועי SEO, הוא שם כולל למגוון פעולות שמטרתן היא להביא אתר מסוים למקום גבוה ככל האפשר ברשימת תוצאות החיפוש המוצגת לגולש.

מאפייניו של קידום אתרים אורגני

הרעיון בבסיסו פשוט מאוד:  טבעם של הגולשים הוא להקליק על תוצאת החיפוש הראשונה או השניה שהם מקבלים, ובכל מקרה מעטים מתוכם ממשיכים הלאה אל עמודי התוצאות הבאים. כלומר ככל שאתר מסוים יוצג במיקום גבוה יותר, סמוך לראש רשימת התוצאות (כאשר המיקום האידיאלי הוא כמובן המקום הראשון) – כך גדל הסיכוי שהגולשים יבחרו להיכנס אליו ומכאן קצרה הדרך להפוך אותו ללקוח משלם או פוטנציאלי, תלוי במטרת האתר.

העובדה שמיקום גבוה בתוצאות החיפוש עשוי להביא בסופו של דבר להגדלת שורת הרווח של אתר אינטרנט מביאה לכך שיש הרבה פוטנציאל, ידע ופרקטיקה בתחום של קידום אתרים אורגני. המטרה היא לשפר את מיקומו של אתר בתוצאות חיפוש באופן איכותי וטבעי (או לפחות שייראה טבעי למנועי החיפוש), ולא באופן מלאכותי או ממומן.

כאשר כמעט לכל אתר, כמעט בכל תחום, יש שלל מתחרים שמנסים גם הם להתברג במקום גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש – הרי שיש חשיבות רבה לביצוע פעולות קידום אתרים מקצועיות על ידי מקדם אתרים מומחה ומנוסה. התחרות העזה גורמת לכך שאתר אינטרנט, גם אם הצליח להגיע למיקום גבוה בתוצאות החיפוש, אינו יכול לנוח על זרי הדפנה. הזנחה קלה, תקופה קצרה של חוסר תשומת לב, והמתחרים יכולים לעקוף.

הואיל וגם מנועי החיפוש שואפים להיות הטובים ביותר שאפשר ולהציג בפני גולשיהם את התוצאות הרלוונטיות ביותר למבוקשם, הרי שגם הם מתפתחים באופן תדיר, משנים את אלגוריתם הדירוג שלהם, וכך מחייבים את מקדמי האתרים להתאים את עצמם כל הזמן. כלומר, קידום אתרים אורגני הוא לא פעולה שמסתיימת אי פעם, אלא נמשכת לכל אורך חייו של אתר ולכן דורשת סבלנות, אורך רוח והבנה שרק אופטימיזציה מתמדת, מעקב אחר שינויים ואצבע על הדופק הם אלה שיביאו את האתר למיקום הגבוה ביותר שאפשר.

מה כוללות פעולות קידום אתרים אורגני?

כאמור, קידום אתרים אורגני הוא שם כולל למגוון פעולות, אולם ניתן לחלק אותם באופן כללי לשני חלקים: מצד אחד ביצוע שינויים באתר עצמו (מה שמכונה קידום אתרים On-Page), כלומר שיפור ההתאמה שלו לאלגוריתם של מנועי החיפוש; ומצד שני ביצוע פעולות שונות מחוץ לאתר (קידום אתרים Off-Page).

רוצה יותר כניסות לאתר?

קצרה היריעה מלסקור להלן את כל מגוון הפעולות של קידום אתרים אורגני, אולם להלן מספר דוגמאות:

  • מבנה האתר והיררכיית האתר: רוב אתרי האינטרנט בנויים מעמוד ראשי אחד (המכונה לעיתים עמוד הבית) ומעמודים פנימיים שמסודרים על פי סדר חשיבות כלשהו, למשל קטגוריות מוצרים שבתוכן תיאורי מוצרים. מבחינת מנועי החיפוש, חשוב שההיררכיה באתר תהיה נכונה ומובנת – למשל, שהעמוד הראשי יקשר אל עמודים פנימיים מסוימים ולא לאחרים.
  • קוד האתר: הגולשים בדרך כלל לא רואים את הקוד שמאחורי הקלעים של האתר, אבל מנועי החיפוש בהחלט רואים וקוראים אותו. למשל, אם הקוד מורכב ומסובך אזי הדירוג שלו יהיה נמוך יותר מאתר שהקוד שלו פשוט ונוח. לפיכך יש חשיבות רבה לפישוט הקוד, הסרת מקטעים מיותרים וכדומה.
  • תוכן האתר: התוכן הוא אחד מן הפרמטרים החשובים ביותר למנועי החיפוש. אם בעבר די היה לכתוב טקסט קצר שבו מופיעות מילות מפתח מסוימות כדי להתברג במיקום טוב בתוצאות החיפוש, היום יותר מאי פעם מושם דגש משמעותי על ערך אמיתי למשתמש ועל חוויית משתמש חיובית. בנוסף, התוכן הזה חייב להיות תואם גם הוא מבחינה טכנית לדרישות המבניות של מנועי החיפוש, דהיינו לכלול כותרות וכותרות משנה, מילות מפתח, תגי מטא וכדומה.
  • קישורים: ככל שיותר אתרים חיצוניים מקשרים אל האתר המקודם, כך הוא נדמה איכותי יותר, אמין יותר ורלוונטי יותר בעיני מנועי החיפוש. בניגוד לתקופות בהן עובדה זו איפשרה למקדמי אתרים להפיץ קישורים לאתרים מקודמים בכל מקום וליצור כך כמויות אדירות של ספאם, כיום מנועי החיפוש מעניקים חשיבות רבה גם לאיכות ולא רק לכמות. לפיכך, בניית קישורים היא תהליך בעל חשיבות אדירות לקידום אתרים אורגני.

סיכום

קידום אתרים אורגני מחייב ידע, ניסיון, יצירתיות ויכולת לעקוב הן אחר הביצועים והתוצאות של כל פעולה והן אחר השינויים התכופים בענף; כל זאת באופן קבוע ולאורך זמן. מדובר במכלול רחב של פעולות, נתונים ותובנות, שבסופו של דבר מביאות אתר אינטרנט למיקום גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש של גוגל ושל מנועי חיפוש אחרים.

אמנם מדובר בהשקעה לא קטנה של משאבים ולעתים בעבודת נמלים של ממש, אולם הפירות שלה מתורגמים לגולשים שיכולים להיות לקוחות פוטנציאליים ופעמים רבות גם להכנסות עבור בעל האתר. אם יש לכם אתר ואינכם מקדמים אותו עדיין, זה הזמן להתחיל.