קידום אתרים הוא ענף מרתק שמשתנה באופן תמידי. עדכונים באלגוריתם של גוגל ודרכים חדשות לביצוע חיפוש (במכשירים ניידים, באמצעות הקול ועוד), לצד התפתחות ושינויים בהתנהגות המשתמשים הופכים את הענף לדינאמי ביותר ומאלצים את מקדמי האתרים לאמץ אסטרטגיות חדשות ולא להפסיק ללמוד לעולם; אך יחד עם זאת, אי אפשר לחפש כל הזמן דרכים ושיטות חדשות מבלי לחזור שוב ושוב אל העקרונות הבסיסיים של קידום אתרים.
אחד מן העקרונות הללו, שעליהם מושתת כל הענף של קידום אתרים, הוא כוונת המשתמש והניסיון של בעלי האתרים ומקדמי האתרים לפענח אותה על בסיס מילות המפתח שהמשתמש מקליד בשורת החיפוש. עם כל החדשנות הטכנולוגית סביב חיפוש קולי, חיפוש מבוסס מיקום והמאמץ לשפר ככל האפשר את דירוגו של אתר או עמוד אינטרנט ספציפי בתוצאות החיפוש של גוגל בעזרת רשימה של מילות חיפוש אפשריות – אם האתר לא יענה באופן מדויק ככל האפשר לכוונת המשתמש, אין בכך כל טעם.
סוגי כוונת משתמש
השלב הראשון בהבנת כוונת המשתמש מאחורי השאילתה שהקליד הוא הצורך להבין לאיזה סוג משתייכת הכוונה הזו. נהוג לחלק את כוונות המשתמש האפשריות לארבעה סוגים:
- כוונה לחפש מידע: זהו הסוג הנפוץ ביותר של כוונת משתמש, ובראייה שיווקית מהווה את השלב הראשון במשפך שיווק ומכירות שבו הסיכוי שגולש יהפוך ללקוח הוא קטן ביותר. גולשים כאלה מחפשים עמודים עשירים בתוכן שיעלו לשאלות שלהם באופן מהיר וברור, ודבר ישתקף בתוצאות החיפוש של שאילתה מסוג זה.
- כוונה לנווט: גולשים עם כוונה כזו כבר יודעים איזו חברה או מותג הם מחפשים, אבל מעוניינים בסיוע בהגעה לעמוד או לאתר המבוקש. שאילתות מסוג זה יכללו בדרך כלל שמות של מותגים או מוצרים ושירותים ספציפיים, ותוצאות החיפוש יפנו לפיכך אל עמודי הבית של מותגים או לעמודי המוצרים והשירותים. בנוסף, אם דובר על אותו מותג בתקשורת לאחרונה, תוצאות חיפוש חדשותיות עשויות להופיע גם הן.
- כוונה לבצע עסקה: בסוג זה המחפש מעוניין לבצע רכישה. שאילתה טיפוסית יכולה להיות "כמה עולה <מוצר כלשהו>", ובהתאם תוצאות החיפוש בדרך כלל תהיינה כמעט כולן עמודים מסחריים של מוצרים, שירותים, הרשמה וכדומה).
- כוונה מסחרית: זהו מעין שילוב בין כוונה לבצע עסקה לכוונה לחפש מידע, כלומר המשתמש מעוניין לבצע רכישה אך גם לקבל מידע. לפיכך, תוצאות החיפוש בדרך כלל תכלולנה שילוב של עמודים אינפורמטיביים ועמודי מוצרים ושירותים.
יצירה של רשימת מילות מפתח אפשריות וחלוקתן על פי כוונת המשתמש הצפויה תקל עליכם להבין מה המשתמשים רוצים, ומכאן יקל עליכם ליצור עמודי מידע חדשים ולבצע להם אופטימיזציה.
אופטימיזציה עבור כוונת המשתמש
אם יש לכם רשימת מילות חיפוש פוטנציאליות וכבר הבנתם לאילו סוגי כוונות משתמש עליכם לחלק אותן, עליכם לבצע אופטימיזציה של מילות החיפוש; והמקום הטוב ביותר להתחיל לבצע בו אופטימיזציה הוא תוצאות החיפוש הקיימות.
הקלידו מילות חיפוש בגוגל ובחנו את התוצאות על מנת להבין כיצד אותן מילות חיפוש התפרשו על ידי האלגוריתם של גוגל. האם רוב התוצאות הן עמודי מוצרים? האם אלה אתרים מסחריים? האם עמודים אינפורמטיביים?
כך למשל אם בבחינת תוצאת החיפוש תגלו שרובן כוללות מדריכים מעמיקים עם שפע של מקורות מידע, לא סביר שתצליחו להתברג ביניהן עם עמודי המוצרים שלכם. אבל אם תראו בין התוצאות עמודי מוצרים של המתחרים שלכם, אזי יש לכם הזדמנות לגיטימית לבצע אופטימיזציה ולנסות להתברג ביניהם או אפילו מעליהם.
כמו כן אם תראו שעמודי התוצאות הקיימים שעולים בחיפוש מילות מפתח מסוימות אינם עושים עבודה מספיק טובה במענה לכוונת המשתמש, אזי תוכלו לנצל הזדמנויות ליצירת עמודים משלכם שעושים עבודה טובה יותר.
מה המטרה של מענה לכוונת המשתמש?
מן הסתם, המטרה העיקרית שעומדת לנגד עיניכם בבואכם להבין את כוונת המשתמש היא הגדלת התנועה לאתר שלכם, מתוך ציפייה שהדבר יעלה בסופו של דבר ההכנסות שלכם. אולם בדרך להגדלת התנועה לאתר יכולים לקרות עוד דברים רבים נוספים: הגדלת המודעות לקיומו של המותג שלכם, בניית וניהול מוניטין אמין וסמכותי ועוד. כלומר בין אם ברצונכם להגדיל את התנועה לאתר או לשפר שורה ארוכה של פרמטרים אחרים, התחשבות בכוונת המשתמש היא צעד חשוב בכיוון הנכון.
אסטרטגיית קידום אתרים מאוזנת תיקח בחשבון את העובדה שהגדלת התנועה לאתר לא אומרת בהכרח ששיעור ההמרה יעלה, ולכן תתקוף מספר שלבים במשפך השיווקי על מנת להבטיח את מיצוי פוטנציאל קהל היעד. לשם כך, למשל, ניתן לחלק את רשימת מילות המפתח בהתבסס על כוונת משתמש על מנת לזהות ולתקן פערים בתוכן האתר.
סיכום
קידום אתרים חייב להתחיל מתהליך של בניית אתר ואופטימיזציה על פי כוונת המשתמש. זהו הבסיס של קידום אתרים, כלומר אין זה משנה עד כמה מנועי החיפוש ימשיכו להתפתח ויהפכו למתוחכמים מאי פעם בהערכת התאמה של עמוד כלשהו לכוונת המשתמש, עדיין תוצאות החיפוש הראשונות תהיינה אלה שעונות לכוונת המשתמש בצורה הטובה ביותר.