נגישות אתרים היא נושא שבדרך כלל בתחום האפור שבין בניית אתרים לקידום אתרים. עבור ציבור גולשים גדול מאוד, כרבע מן הגולשים בישראל, מדובר בעניין חשוב שיאפשר להם לגלוש ברשת כשווים בין שווים על אף קשיים מסוימים כמו מוגבלות בראייה, לקות למידה, קושי בקוגניציה, חשש מטכנולוגיה וכדומה; מאידך, עבור בעלי אתרים רבים, ובפרט עבור בעלי אתרים עסקיים, הנגשת האתר עשויה להידמות כמו הוצאה כלכלית לא קטנה ונטל מיותר שמחויב על פי חוק.
אם אתם נכללים בקבוצת בעלי האתרים הללו, כדאי שתדעו: אם לא בגלל אחריות חברתית או הימנעות מקנסות בגין הפרת החוק, לכל הפחות כדאי להנגיש את האתר מבחינה עסקית. ניתן להבין זאת באמצעות דוגמה מתחום משיק: מומחי קידום אתרים נוהגים לחפש כל דרך אפשרית להגדיל את שיעור ההמרה בכל שבריר אחוז אפשרי, לצמצם כמה שיותר את שיעור הנטישה ולגרד עוד כמה קילובייטים מהגודל של כל קובץ תמונה כדי להקטין אותו עוד טיפ-טיפה. זאת משום שמבחינת קידום אתרים, כל שיפור מתקבל בברכה, לא משנה עד כמה הוא קטן.
כך גם לגבי הנגשת האתר: כל גולש נוסף שיכול להגיע לאתר, לגלוש בו, לנווט, להשאיר פרטים ואולי אפילו לבצע רכישה – כל גולש כזה אמור להתקבל בברכה.
שקלו את היתרונות של הנגשת האתר:
- אתר נגיש נהנה מיתרון בתוצאות החיפוש של גוגל על פני אתרים לא נגישים, בזכות תגי אלט לתמונות ומאפיינים נוספים שנעשים למען ההנגשה אך יש להם תועלות מבחינת קידום אתרים.
- הנגשת האתר יכולה לצמצם את שיעור הנטישה, משום שגולשים עם מוגבלויות כבר לא ייכנסו לאתר וייצאו ממנו רק משום שאיננו נגיש אלא יישארו וישוטטו בו.
- הנגשת האתר יכולה להגדיל מכירות, משום שגם לקהל הגולשים עם המוגבלויות יש ארנקים וגם הם מעוניינים ברכישת מוצרים ושירותים.
- הנגשת האתר עשויה להגדיל את הפופולריות שלו בקרב קהלי יעד שהמתחרים שלכם מתעלמים מהם.
נכון להיום יש בעלי אתרים שמוחרגים מתהליך של נגישות אתרים באמצעות פטור ו/או הקלות מן החובה להנגיש את האתר, למשל כאלה שהמחזור העסקי שלכם נמוך ממאה אלף ש"ח בשנה וכיו"ב. אין ספק שמדובר בהקלה משמעותית עבור מי שאין ביכולתו לבצע את ההשקעה בהנגשת האתר, שהיא אכן משמעותית מבחינת השקעת משאבים – ועם זאת, כדאי לזכור שלהנגשת האתר יש גם יתרונות משמעותיים שעשויים להפוך את ההשקעה בהנגשה למשתלמת גם מן הבחינה העסקית-כלכלית.