ניהול מוניטין הוא כמו מערכת כיפת ברזל: אתם מקווים שלא תצטרכו להשתמש בה, אבל אם כבר אין ברירה אתם שמחים שיש לכם אותה ומקווים שהיא תעבוד כשורה כדי לצמצם את הנזק.
מדובר בחלק חשוב מאוד מתוך התחום הרחב של שיווק דיגיטלי מודרני. יש תפיסה שגויה בקרב בעלי אתרים, כאילו ניהול מוניטין פירושו מניפולציה על תוצאות החיפוש בניסיון להסתיר קישורים המכילים מידע שקרי או משמיץ, אבל זה לא תמיד כך – לעיתים די בלקוח לא מרוצה אחד, או עובד לשעבר שעזב בטריקת דלת, או אסטרטגיה לא אתית של מתחרה – כדי לגרום נזק עצום לתדמית ולפעילות עסקית, כמו גם לפגיעה ברווחים.
שימו לב: חשוב לנקוט פעולות מנע. ניהול מוניטין מתבסס על קידום אתרים בגוגל, וככזה הוא נוטה שלא להיות תהליך מהיר במיוחד. זו הסיבה בעטיה חשוב מאוד להתחיל לפעול כנגד המוניטין השלילי עוד לפני שהוא בכלל נוצר. כך למשל מוטב להשתלט על כמה שיותר מתוצאות החיפוש בעמודים הראשונים כדי לחזק את נקודת הפתיחה במקרה שבו חלילה יווצר משבר.
איך עושים את זה בצורה אפקטיבית? להלן טיפים שיסייעו לכם במשימה:
- בצעו אופטימיזציה לאתר שלכם
הצעד הראשון מתחיל באתר עצמו: תחילה בצעו אופטימיזציה טכנית, ברמה של קישורים פנימיים, תגיות וכן הלאה. חשוב לא פחות הוא לפרסם תוכן אטרקטיבי ובעל ערך שיביא ליצירת קישורים, מה שיהפוך את האתר לאמין סמכותי בעיני גוגל.
גם במקרה הזה, כמו בכל קמפיין קידום אתרים, המוטו הוא "איכות ולא כמות". חשוב מאוד שהתוכן יהיה איכותי כדי לרכוש לעצמכם מוניטין סמכותי אצל גוגל
- תרמו לפרסומים בענף
בענפים רבים קיימים אתרי מרכזיים וגדולים שבהם מתפרסמות ידיעות, כתבות, עדכונים אודות הענף וכדומה. הפרסומים הללו נוטים להיתפס כסמכותיים, אמינים ואיכותיים, ואף להוות מקור לקישורים אורגניים מאתרים אחרים. במידת האפשר, צרו קשר עם עורכי אותם אתרים והציעו להם לכתוב מאמרי אורח שתשלחו להם.
למאמרים שתכתבו חייב להיות ערך עצום, כגון נקודת מבט רעננה וייחודית על נושא פופולרי בתעשייה, הדרכה מפורטת כיצד לעשות דבר מה או להיות מקור ייחודי שלא ניתן למצוא בשום מקום אחר. הימנעו משיווק עצמי במאמרים הללו – העיקר הוא לבצע קישור בין שם המותג שלכם לבין ערך חיובי עבור עורכי האתרים הללו והקוראים שלהם.
- בצעו אופטימיזציה של החשבונות שלכם ברשתות החברתיות
הפרופילים שלכם בפייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, יוטיוב ולינקדאין קלים יחסית לדירוג, מה שהופך אותם לנכסים יקרי ערך. בין היתר המידע בהם צריך לכלול פרטים אודותיכם ואודות העסק שלכם, לרבות שעות הפתיחה, מספר טלפון, כתובת, קישור לאתר וכיו"ב.
בכל פרופיל שלכם בכל רשת חברתית חייבים להופיע הלוגו שלכם וצבעי המותג, לצד תמונות הולמות.
- מנפו יחסי ציבור
כבעלי עסק מנוסים, יש להניח שאתם מסוגלים לומר דבר או שניים בעלי ערך. אם תצליחו להפוך את התובנות שלכם לכיסוי מדיה חיובי, תוכלו ליצור נכס דיגיטלי חזק שיסייע לניהול המוניטין שלכם.
לכן נסו לעניין עורכים ועיתונאים בכתיבה אודות דבר מה שחשוב לכם לומר – אבל זכרו שלא לנסות להפוך את האייטם לכזה שסובב סביבכם. זאת דרך בטוחה לגרום לאותם גורמים בתעשייה להתעלם מכם, בעוד שאתם זקוקים לפלטפורמה שלהם כדי להפיץ את התובנה שלכם (יחד עם שמכם ושם המתוג שלכם).
הבינו מה קהל הקוראים צריך ומצאו דרך לתת לו את זה באופן שיכלול אתכם. זה מה שאתם צריכים לומר לעורכים או לעיתונאים כדי לנסות לעניין אותם בכתיבה אודותיכם. אחרי הכל, הם רוצים לספק ערך לקהל שלהם ולא סתם לפרסם את העסק שלכם.
- הרוויחו ביקורות חיוביות
לא משנה כמה זמן אתם נמצאים בענף, בוודאי כבר הבנתם עד כמה קשה לספק את הרצון של כל הלקוחות ולשמור על כולם מרוצים כל הזמן. באופן טבעי, לעיתים זה מתבטא בביקורות שליליות. אבל הדרך להילחם בביקורות הללו, או לפחות למזער את השפעתן על תדמית העסק, היא בעזרת כמות גדולה של ביקורות חיוביות לגיטימיות.
הדרך לייצר ביקורות חיוביות היא פשוטה, אם כי לא קלה. כלומר, כל מה שצריך לעשות הוא לבקש מן הלקוחות המרוצים לכתוב ביקורת באתר או בעמוד שלכם בפייסבוק או בכל מקום שבו לקוחות פוטנציאליים חדשים יכולים לראות אותה.
מצד שני, זו לא משימה קלה משום שלשם כך אתם צריכים לספק שירות או מוצר יוצאי דופן. לא שירות ממוצע או מוצר סביר – אלא יוצא דופן. וזה כבר עשוי להיות דבר מסובך לביצוע, במיוחד בשוק התחרותי של ימינו.
- קנו דומיינים רלוונטיים
אם אתם צופים מתקפות אגרסיביות במיוחד, טקטיקה חכמה תהיה לרכוש דומיינים רלוונטיים. כלומר, סביר להניח שכבר רכשתם דומיין בסיומת .co.il או .com עבור האתר שלכם, אבל תמיד יש כמה דומיינים דומים עם סיומות שונות ומשונות שאף אחד לא מתעניין בהם. מהרו לרכוש את הסיומות שהגיוניות עבור העסק שלכם.
הרעיון הכללי הוא למנוע מאחרים להתחזות אליכם או אל העסק שלכם. לא צריך לבנות אתר עבור כל דומיין כזה, אלא אם נתקלתם במתחרה אכזרי במיוחד או בלקוח חדור נקמה ממש, והסיכוי לכך נמוך. כלל, פשוט קשרו את כל הדומיינים הללו כך שיובילו אל האתר העיקרי שלכם וזה הכל.