אחסון אתרים

השפעה של אחסון אתרים על הקידום

אחסון אתרים הוא חלק בלתי נפרד מהקמתו וקיומו של אתר אינטרנט. בראש ובראשונה, בלי מקום שבו האתר שלכם יאוחסן לא תוכלו להעלות אותו לרשת ואף אחד לא יבקר בו. בנוסף, בהנחה שנושא אחסון האתר כבר טופל, כדאי לדעת שיש לו גם השפעה על דירוג האתר במנועי החיפוש בכלל ובגוגל בפרט.

אמנם אין זה אומר שהשיקול החשוב ביותר לבחירת חברת אחסון אתרים הוא השיקול של קידום אתרים בגוגל – אולם כדאי להכיר את הדרכים בהן הבחירה הזו משפיעה על הדירוג בתוצאות החיפוש ולדעת מהם השיקולים שיש לקחת בחשבון בעת בחירת חברת אחסון אתרים.

סוגי מסלולי אחסון אתרים

יש הרבה סוגים של אתרי אינטרנט, ואחסון שמתאים לבלוג אישי לא בהכרח יתאים לחנות מקוונת או לפורטל עתיר סרטוני וידאו. זו הסיבה לקיומם של מגוון מסלולים אפשריים, וכל בעל אתר יכול לבחור את המסלול המתאים ביותר לצרכיו.

באופן כללי קיימים שלושה סוגי אחסון אתרים:

  • אחסון אתרים משותף: אתם מקבלים חשבון על שרת, וכמוכם גם בעלי אתרים נוספים שהאתר שלהם מאוחסן על גבי אותו שרת. זהו הפתרון הפשוט והנפוץ ביותר (בין היתר משום שמחירו הוא הנמוך ביותר), ומתאים במיוחד לאתרים שעושים את צעדיהם הראשונים. עם זאת, יש במסלול הזה גם כמה חסרונות. למשל, הואיל ואתם חולקים את השרת עם מספר רב של שכנים, אתם עלולים להיאלץ להתמודד מול כמה מגבלות, כגון כמות המקום והמשאבים העומדים לרשותכם. בנוסף, כתובת ה-IP של האתר שלכם תהיה זהה לזו של כל אלה שחולקים איתכם את השרת.
  • שרת וירטואלי פרטי (VPS): שרת פיזי שמחולק למספר רב של שרתים וריטואלים פרטיים, מתוכם אחד שמיועד אך ורק לכם. כך תוכלו ליהנות מיכולת שליטה טובה יותר על הסביבה שלכם, ולפיכך זוהי בחירה אידאלית עבור אתרים שאינם בנויים לאחסון אתרים משותף ועם זאת לא מוכנים עדיין לפתרון ייעודי מלא. שרת וירטואלי פרטי יאפשר לכם לא להיות תלויים בשום צורה בשכנים, עם גמישות רבה יחסית, וכל זאת מבלי להיאלץ לשלם עבור שרת פיזי ייעודי משלכם.  שרת וירטואלי משתלם יותר מבחינה כלכלית ונותן תמורה טובה להשקעה הכספית. הוא עונה על הצרכים האישיים ומאפשר התקנת תוכנות והתאמתם בצורה אישית לצורך שיפור וייעול האתר. החיסרון: עדיין תהיה לכם אותה כתובת IP כמו זו של השכנים שחולקים איתכם את השרת הפיזי.
  • שרת ייעודי: אתם מקבלים גישה מלאה לשרת משלכם ולא חולקים אותו עם אף אחד אחר, לא באופן פיזי, לא באופן וירטואלי ולא בשום אופן אחר. זו האפשרות היקרה ביותר, כך שהיא לא מתאימה לכל עסק קטן או בלוגר; אולם מי שיבחר בשרת ייעודי ייהנה מאמינות, מהירות, ושליטה מלאה על השרת במונחים של תפעול המערכת, חומרה ותוכנה.

קיימים כמובן שיקולים נוספים בבחירת חברת אחסון אתרים. ביניהם אפשרויות נוספות שאתם עשויים להזדקק להן, כגון אפשרויות אבטחה, תחזוקה וגיבוי; אם האתר שלכם מבוסס על מערכת וורדפרס פשוטה יחסית, תזדקקו לשרת שונה לחלוטין מאשר אם יש בו שלל אפליקציות נוספות שעשויות להעמיס על המערכת. וכמובן, יש את שיקול העלות – שכמו במקרים רבים אחרים, לא תמיד מעיד על האיכות.

אבל אחד השיקולים החשובים ביותר בבחירת חברת אחסון אתרים הוא הנושא של קידום אתרים. זאת משום שלא די בבניית אתר או בפרסום ממומן שלו, שכן על מנת למקסם את הצלחתו הוא חייב להופיע במיקום גבוה ככל האפשר בתוצאות החיפוש של גוגל ומנועי חיפוש אחרים.

איך אחסון אתרים משפיע על הקידום?

קיימים מספר פרמטרים שמיוחסים לאחסון אתרים שכדאי לקחת בחשבון בעת בחירת החברה בה תאחסנו את האתר שלכם:

  • מהירות האתר: אמנם השפעת מהירות האתר איננה הגדולה ביותר על דירוגו בתוצאות החיפוש, אך עדיין כדאי לשים לב לנושא הזה. גם אם הקוד שלכם מדויק וחף מטעויות או חזרות מיותרות, וגם אם האתר שלכם אופטימלי מכל בחינה אחרת, אתם עדיין עלולים לסבול ממהירות איטית של האתר – ובמקרה כזה האשמה עלולה להיות תלויה בשרת שבו מאוחסן האתר; למשל, אם אתם חולקים שרת עם עוד כמה מאות אתרים אחרים, כולכם עלולים לסבול יחד מהאטה קולקטיבית. לעומת זאת, אם תעברו לשרת וירטואלי או שרת ייעודי, לא תהיה לכם בעיה של חלוקת משאבים ומהירות האתר תעלה באופן משמעותי, מה שיסייע לשיפור דירוגו בתוצאות החיפוש.
  • זמינות האתר: Uptime הוא משך הזמן שבו האתר שלכם נמצא באוויר, עובד ומתפקד כרגיל; Downtime, לעומתו, הוא משך הזמן שבו האתר שלכם לא באוויר אלא מושבת מסיבות שונות, כגון עדכונים או תחזוקה שוטפת. באופן טבעי, אתם רוצים שה-Uptime יהיה ארוך ככל האפשר, בעוד ה-Downtime יהיה כמה שיותר קרוב לאפס. אלא שבמקרים מסוימים זהו לא המצב. אם האתר שלכם מושבת למשך זמן רב, או בתדירות גבוהה מדי, אתם עלולים לסבול מפגיעה בדירוג האתר שלכם פשוט משום שמנועי החיפוש לא מצליחים לסרוק אותו כראוי. על כן אל תמהרו לסמוך על כל חברת אחסון אתרים שמציעה לכם Uptime של 9%, אלא הקפידו לקרוא ביקורות גולשים ובררו את המוניטין של החברות הללו ברשת.
  • כתובת IP: זהו המספר שמזהה את המיקום של השרת שלכם ברשת האינטרנט. אם האתר שלכם מאוחסן על גבי שרת משותף או שרת וירטואלי פרטי, כתובתו חולקת אותו IP כמו כל אתר אחר על גבי אותו שרת – ואם למשל יש ביניהם אתרים מפוקפקים, או אם תבצעו החלפת קישורים בין אתרים שחולקים את אותה כתובת IP, מנועי החיפוש עלולים לזהות את הקישורים הללו כספאם ולפגוע בדירוג שלהם. לעומת זאת, אם האתר שלכם מאוחסן על גבי שרת ייעודי, גם כתובת ה-IP שלכם ייעודית ושייכת אך ורק לכם.
  • מיקום: בין יתר השיקולים בדירוג אתרים בתוצאות החיפוש, גוגל נוטה לקחת בחשבון את מיקומו הפיזי של השרת עליו מאוחסן האתר. הדבר נכון במיוחד כאשר מדובר בחיפוש מקומי, אבל גם בחיפושים כלליים יותר. כלומר, אם אתם בונים אתר לעסק מקומי ומצפים שגולשים ימצאו אותו בגלל המיקום, מוטב למצוא שרת אחסון בקרבת מקום. לדוגמה, אתרים שמיועדים לגולשים ישראליים כדאי לאחסן בשרת שנמצא בישראל ולא בשרת שנמצא בדרום אמריקה.

רוצה יותר כניסות לאתר?