תוכן העניינים
מקדמי אתרים משתמשים בכלים שונים בשביל לנתח, לסרוק, ולגלות פרטים חדשים לגבי האתר שהם מקדמים. הכלי הקרוב ומדויק ביותר נקרא סרץ' קונסולSearch Console / (בעבר הוא נקרא: כלי מנהל האתרים). במאמר זה, ננסה להביא לידיעתכם תובנות שימושיות בסרץ' קונסול שיעזרו לכם להפיק לקחים בתהליך הקידום האורגני.
מילות מפתח חדשות – לגלות דברים חדשים
מחקר מילות מפתח הנה פעולה שלרוב מתבצעת בתחילת התהליך. בתפריט "ביצועים" שבכלי נוכל למצוא תוצאות ממספר אלמנטים: סה"כ קליקים, הופעות, שיעור קליקים (CTR) ומיקום ממוצע. אם נרד למטה, נוכל לצפות במילות המפתח שקיבלו חשיפה וקליקים. אולם, הדבר היותר מעניין הוא שבמידה ונגלול עוד למטה ונעבור לדפים בהם כמות הקליקים המשוערת עומדת על 0, נוכל לצפות במילות המפתח שגוגל ממליצה לנו לקדם. כמו כן, נוכל לקבל גם את כמות ההופעות המשוערת, ובכך לקבל אינדיקציה האם ישתלם לנו לקדם את אותן המילים או שלא. מילות מפתח שעלולות להיות רלוונטיות לאתר, כאלו שיכולות להביא תנועה נוספת ואיכותית. לרוב, נגלה מילות מפתח מעניינות מאוד. נוהגים לבצע בדיקה בעונות מסוימות או פעם לתקופה
אקראית.
בתמונה: מילות מפתח. משמאל – החשיפה וכמות הקליקים.
בדיקת שגיאות באתר
כדי לבדוק אם יש לנו שגיאות מסוימות באתר, כגון: שגיאות שרת, 404, 500, שגיאות סריקת ולא חסרות עוד. נצטרך להיכנס לתפריט "כיסוי", וברגע שניכנס נראה את כמות השגיאות. במידה ואין לנו כאלו, מצבינו מעולה. בתפריט זה נוכל גם לבדוק מהן תדירות השגיאות שגוגל מצליחה למצוא. תדירות השגיאות יכולה להשפיע, ברוב המקרים, על המותג עצמו והסמכות. לעיתים נדירות, גם להשפיע ממש על המיקומים. לכן, חשוב מפעם לפעם לבדוק את התפריט הנ”ל ולפעול בהתאם. אגב, לרוב שגיאות בעמוד זה נובעות מהסרת עמודים שכבר אונדקסו, בואו פשוט נאמר שבמידה ויש לכם כמות מכובדת של שגיאות, מצבכם לא מזהיר במיוחד. כדאי לשקול לטפל בכך מהירות.
תמונת מצב – 0 שגיאות, מצב מעולה
יחס עמודים – לעומת המתחרים
כמות הדפים המאונדקסים בגוגל משפיעה לא מעט בתחרות, בעיקר בתחרות אגרסיבית שכל שניה משתנה. בתפריט "SiteMap" נוכל לבדוק בצורה מדויקת מהי כמות העמודים הכוללת שגוגל הצליחה לאנדקס. לאחר שנקבל מידע זה, נוכל להשוות אותו לעומת המתחרים ולפעול בהתאם. אגב, אם נלחץ על המספר 49 שבתמונה, נוכל גם לראות מהו הדף האחרון שאונדקס, מה היה התאריך כשאונדקס ועוד. יתר על כן, תפריט זה לא נמצא שם "ליופי", נוכל באמצעותו גם לבדוק מידע אודות בעיות במפת האתר (ב־(SiteMap.
האם האתר נוח במובייל לגולשים?
בשביל לבדוק האם האתר נוח במובייל לגולשים, והאם ישנם דפים ספציפיים שאינם מותאמים למובייל מספיק טוב, נצטרך להיכנס בתפריט ל: "נוחות השימוש בניידים". כפי שציינו, בתפריט זה נוכל לבחון מקרוב את הנוחות השימוש במכשירים הניידים, מבחינת גוגל לדפי האתר. אגב, ברוב המקרים לא באמת תתקלו בשגיאה, אלא אם כן המערכת שלכם תוכנתה בקוד סגור. במילים אחרות, נדפקתם! אלא אם כן קיימת אופציה במערכת להתאמת האתר כולו למובייל. לרוב, וורדפרס רספונסיבי, ועקב כך לא תהיה שגיאה ברוב המקרים. עם זאת, ללא ספק ניתן לומר שבמערכות מסוימות, תפריט זה שימושי ועזר לנו לא מעט.
0 שגיאות – אין שום דפים שאינם מתאימים לנייד, מצב אופטימלי
קישורים – התפריט החביב עלינו
ישנם כלים שונים לבדיקת קישורים והם אינם מדויקים תמיד, הדרך הטובה ביותר לבדוק את כמות הקישורים היא באמצעות הכלי הפנימי הזה שגוגל מציעה. הוא קרוב מדויק מכלים אחרים, לפחות. על מנת לעשות זאת ניכנס לתפריט "קישורים". בו, נוכל לבחון אילו מילות ביטוי מקושרות ואיך, אילו אתרים מקשרים אלינו ונקבל תמונה טיפה יותר מורחבת אודות הקישורים המופנים לאתרינו. כמו כן, גם נוכל לראות לא רק קישורים המובילים לאתר, אלא גם קישורים בתוך האתר הנקראים קישורים פנימיים. באמצעות כפתור הייצוא נוכל לייצא בקליק אחד את כל הרשימה הגדולה.
אבטחה ופעולות ידניות
כמובן שנוכל גם להיכנס לתפריט אבטחה, במידה וישנה בעיה כלשהי הדורשת טיפול שלנו.
בזמן פריצה גוגל די "חופרת" עם התראות לגבי גורם חשוד, כך נוכל לבדוק היכן מקור הבעיה הודות לתיאור קצר שגוגל מספקת לנו. במידה והפריצה ממש חריפה, ניתן גם באמצעות הדוח הקצר שהיא מפיקה לשלוח לה נימוקים אודות הבעיה שנפתרה, ולרוב היא תבין את זה. התרחשה לנו, באופן אישי, פריצה באחד מאתרי הלקוחות שדי השפיעה על המיקומים. לאחר ששכרנו חברת אבטחת מידע והסרנו את הקוד הזדוני, שלחנו לגוגל את כל הנאמר והנעשה. לאחר מספר שבועות, ההודעה בסרץ' קונסול נעלמה והמיקומים חזרו ובגדול.
הכל נפתר
אז, לסיכום: מה למדנו? למדנו שגוגל אוהבת אותנו ועוזרת לנו לא מעט באמצעות הכלים שלה. כמו כן, למדנו גם שניתן לעשות דברים רבים באמצעות הסרץ' קונסול, ובוודאות נוכל ללמוד מהכלי הזה רבות אודות האתר, להפיק לקחים ואף לשפר את פעולות הקידום שלנו. המלצה שלנו: היכנסו פעם בשבועיים-חודש ולראות מה חדש במערכת, ואיך נוכל ללמוד אפילו עוד אודות האתר שלנו.