למה האתר שלכם לא במקומות הראשונים בגוגל? הכנתי במיוחד עבורכם צ'קליסט קליל, שיעזור לכם להבין האם אתם בכיוון הנכון, במטרה לסייע לכם לשפר את נראות האתר בגוגל.
בשנים האחרונות, קידום אתרים הפך לחלק חשוב מבניית ותפעול אתרים. אם בעבר זה היה ערוץ שיווק ש"כדאי לעשות", כיום זהו ערוץ שיווק ש"חובה לעשות", בפרט עבור אתרים חדשים וצעירים שאינם נהנים מוותק וגודל כמו מתחריהם.
אתרים רבים מנסים לעשות זאת בעצמם: החל מבעלי חברות סטארט אפ, המשך באתרים של עמותות ללא כוונת רווח ועד לחברות גדולות שכבר מיצו את כל התקציב שלהן מבלי שנותרה אף אגורה לטובת קידום אתרים. אם גם אתם מנסים לעשות קידום אתרים בעצמכם, להלן צ'קליסט קצר שיסייע לכם לעשות את זה כמה שיותר נכון וכמה שיותר אפקטיבי.
חלק א: קידום אתרים טכני (Technical SEO)
קידום אתרים טכני פירושו שלפני שמתמקדים בתוכן מסוים שברצונכם שידורג כמה שיותר גבוה בתוצאות החיפוש, עליכם לוודא תחילה שלגוגל יש אפשרות לשלוח רובוטים שיזחלו באתר ויסרקו אותו.
ארגז הכלים הבסיסי
ברשת קיימים שלל כלים חינמיים שמומלץ להסתייע בהם, ומתוכם אלה הכלים שבאמת אי אפשר בלעדיהם:
- Google Search Console
- Google Analytics
אלה הכלים שיסייעו לכם לאבחן בעיות, לנתח מידע ולהשתפר באופן מתמיד הן בתחילת הדרך והן בהמשכה. הורידו אותם, צרו פרופיל משתמש וחברו אליהם את האתר. ברגע שזה בוצע, אפשר להמשיך הלאה:
מפת אתר
מפת האתר היא תוכן העניינים של האתר שלכם. זוהי הדרך המודרנית "להגיש" לגוגל וליתר מנועי החיפוש את התרשימים והשרטוטים של האתר שלכם.
רוב פלטפורמות בניית האתרים כיום מציעות תוספים שמאפשרים לייצר מפת אתר דינאמית שמסתנכרנת באופן אוטומטי עם כל שינוי באתר. לכל הפחות, צרו מפת אתר סטטית אחת בעזרת כלים חינמיים ברשת.
קובץ Robots.txt
ככלל, מנועי החיפוש שסורקים אתר אינטרנט כלשהו מעוניינים למצוא, לסרוק ולאנדקס את כל התוכן שהם יכולים למצוא. קובץ Robots.txt מיועד למנועי החיפוש והוא כולל הוראות באשר לאילו חלקים של האתר אינכם רוצים שייסרקו. זהו קובץ שחייב להיות באתר שלכם, ולכן גם אם לא עולים בדעתכם חלקים באתר שאולי לא תרצו שייסרקו, לכל הפחות ודאו ש:
- הקובץ מדויק
- הקובץ קיים ב- Google Search Consoleוב- Bing Webmaster Tools
- לא חוסם בטעות תוכן בעל חשיבות או אפילו את כל האתר מסריקה של מנועי חיפוש
דומיינים
אם בבעלותכם יותר משם דומיין עיקרי אחד, ודאו שאתם יודעים מה כל אחד מהדומיינים האחרים שלכם עושה. אם אף אחד מהם לא נמצא בשימוש, אז המצב מצוין; אם הם מפנים משתמשים לאתר העיקרי שלכם, השתמשו בהפנייה 301 או 302 כדי למנוע בעיות של תוכן משוכפל, כגון סנקציות מצד גוגל או פשוט בלבול בין הדומיינים השונים שמציגים תוכן דומה.
ארכיטקטורת אתר
ככל שתיצרו באתר היררכיה ומבנים ברורים יותר, וככל שהניווט בין חלקים שונים באתר יהיה קל יותר, כן ייטב. מי שייהנה מכך הם גם הגולשים וגם מנועי החיפוש.
הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא לבצע מיפוי של האתר על כל חלקיו. הדבר יאלץ אתכם לחשוב על התוכן, על תעדוף חלקים מסוימים באתר לעומת אחרים, ועל הדרך שבה ברצונכם להצעיד את הגולשים המגיעים אליכם (יחד עם מנועי החיפוש).
מהירות
משך הזמן שבין כניסת גולשים לאתר ועד לרגע שהם יוצאים ממנו הולך ומתקצר כל הזמן. הם נכנסים, מעיפים מבט סביב, ואם האתר לא נטען מספיק מהר – הם נוטשים.
מנועי החיפוש כבר למדו לשלב את נושא המהירות בין גורמי הדירוג שלהם, ולפיכך על בעלי האתרים לעשות כל שביכולתם כדי להאיץ את מהירות האתר שלכם למקסימום האפשרי: למשל, נסו לצמצם את השימוש בקודים "כבדים" או שנטענים לאט, כגון ג'אווה סקריפט; לחלופין, נסו למקסם שימוש בזיכרון מטמון או אלמנטים שנטענים מבחוץ. נסו גם לחפש כלים זמינים ברשת שיעזרו לכם לזהות באילו אזורים באתר כדאי לכם להתמקד על מנת לצמצם את מהירות הטעינה שלהם.
ידידותיות למובייל
ככל שהשימוש בסמארטפונים ובטאבלטים עולה, כך עולה גם החשיבות של אתרים ידידותיים למובייל הן מבחינת חוויית המשתמש והן מבחינת מנועי החיפוש.
לא מספיק לבנות את האתר על גבי פלטפורמה שמצהירה שהיא ידידותית למובייל. יש לוודא שהאתר עובר את מבחן הידידותיות למובייל של גוגל. יש לבחון את חוויית המשתמש ומדדי האיכות ככל שניתן על מנת לוודא שהאתר באמת נוח לשימוש במובייל עבור המשתמשים בכל מכשיר נייד שאפשר לחשוב עליו.
עמודי 404
כאשר גולש מנסה להגיע לעמוד שאינו קיים באתר שלכם, הוא יגיע לעמוד 404 (המכונה כך על שם שגיאה 404, "עמוד לא קיים"). בעלי אתרים רבים אינם יודעים שבאפשרותם ליצור עמוד 404 מותאם אישית שכולל מידע שימושי עבור הגולש, וכך לצמצם את הסיכוי שהוא ינטוש את האתר: קישורים שימושיים, אפשרויות ניווט, אפילו פרטי יצירת קשר.
אבטחה SSL
חשיבות אבטחת האתר דומה לזו של אתר ידידותי למובייל ושל המהירות: אם האתר לא מאובטח תחת SSL, אתם עלולים לאבד גולשים עוד לפני שהם נכנסים לאתר, בפרט אם הם נתקלים באזהרת "אתר לא מאובטח" בדפדפן כרום או דפדפנים אחרים.
תנו לגולשים שלכם להרגיש שהם במקום בטוח, בעזרת צעד פשוט של הטמעת פרוטוקול SSL באתר שלכם.
תוספים
אם אתם משתמשים במערכת ניהול תוכן, רוב הסיכויים הם שאתם משתמשים בתוסף כלשהו, אחד לכל הפחות. למרבית המערכות הללו יש קשת רחבה של תוספים שהם מציעים לבעלי ומנהלי אתרים, על מנת לסייע להם לשלוט טוב יותר בפעולות קידום אתרים ובניתוח נתונים.
לא משנה באיזו מערכת ניהול תוכן אתם משתמשים – ודאו שאתם משתמשים רק בתוספים אמינים, בטוחים, שיתנו לכם שליטה מקסימלית בניהול התוכן שלכם.
בעיות שהיו קיימות עוד קודם
לא כל האתרים נולדו תחת ידיהם של אלה שמנהלים אותם כיום, אלא יש אתרים שעברו "בירושה" ממקורות אחרים. יתכן שבעבר ננקטו באתר מסוים שיטות קידום אתרים מיושנות שאינן מעודכנות, או חלילה אפילו בלתי חוקיות. לחלופין, יתכן שתוכן מן האתר הזה מופיע כמות שהוא במקומות נוספים ברחבי הרשת, מה שעלול להיראות בעיני גוגל כתוכן משוכפל גם אם יש לכך סיבה טובה ולגיטימית לגמרי בעיניכם.
לפני שאתם עוברים לשלב הבא, של אופטימיזציה On Page, עליכם לדעת בדיוק מה מצב האתר שלכם. לכן, במיוחד אם קיבלתם את האתר מאדם אחר, נתחו אותו היטב וחפשו בעיות פוטנציאליות לפני שתמשיכו הלאה.
חלק ב: פעולות קידום אתרים באתר עצמו (On Page SEO)
מנועי החיפוש כיום כבר פחות מתעניינים במספר הפעמים בהן מופיע ביטוי חיפוש מסוים בעמוד תוכן, ויותר בהקשר הכללי של התוכן בעמוד הזה. כלומר, כבר לא די בעדכון תגיות מטא או בכותרת בלבד, אלא יש צורך להשקיע באופן כללי בבניית ההקשר המתאים, בדרך בה עמודים שונים קשורים זה לזה מבחינה רעיונית ומבחינת הניווט ביניהם בעזרת קישורים פנימיים.
ביטויי מפתח ונושאים
הצעד הראשון לבניית הקשר הוא ביצוע מחקר ביטויי מפתח ו/או הכרת קהלי היעד של האתר, על מנת להכיר את הדרכים בהן המשתמשים הרלוונטיים השונים עשויים להגיע לאתר שלכם.
לשם כך ניתן להיעזר בכלי קידום אתרים ולגלות מונחים, ביטויים ונושאים שקשורים לנושא האתר, ומשם ניתן לרדת לרזולוציה של מילים ספציפיות שנרצה לשלב ברחבי ארכיטקטורת האתר.
תוכן
התוכן הכרחי על מנת להציג רלוונטיות, תחשבו על זה כתוצאה
אם התוכן באתר שלכם עשיר בתמונות או בסרטונים אולם עני במילים, תתקשו להתחרות בהצלחה מול אתרים שבהם יש עושר של תוכן טקסטואלי. אמנם כמות לא תמיד עדיפה על איכות, שהרי תוכן באיכות טובה, גם אם קצר במילים, תמיד יהיה עדיף על פני הר של מילים חסרות ערך – ועדיין, אם תוכלו להשיג את שני המדדים, איכות לצד כמות, אזי מצבכם יהיה מצוין.
תוכן עשיר שנכתב עבור משתמשים ויש לו ערך אמיתי עבורם, הוא גם תוכן שיוערך היטב על ידי מנועי החיפוש. אל תתפו להשתמש בטקטיקות מיושנות שיפגעו בחוויית המשתמש ויסכנו את דירוג האתר שלכם במנועי החיפוש.
כתובת URL
זהו אחד האלמנטים הבסיסיים ביותר של עמוד אינטרנט, ועדיין רבים מתעלמים ממנו: כתובת ה-URL של עמוד אינטרנט יכולה להיסרק ולהתאנדקס על ידי מנועי החיפוש גם אם היא מסובכת, מורכבת ואפילו מכוערת – ועדיין, זו הזדמנות פז להציג מבנה תיקיות נקי ומסודר הכולל מילות חיפוש ואת ההקשר שברצונכם לייצר באתר.
אם במערכת בניית אתרים או ניהול התוכן שאתם משתמשים בה יש אפשרות לערוך ולהתאים אישית את כתובת ה-URL, נצלו אותה בחום.
תג הכותרת (Title Tag)
כשלעצמו, לתג הכותרת אין ערך רב. אולם אם אתם רוצים לבנות הקשר וחיבור הגיוני בין העמודים השונים באתר שלכם, אתם צריכים לייצר תג כותרת שונה וייחודי לכל עמוד. שימו לב לאורך ולביטויי המפתח הרלוונטיים לנושא של כל עמוד.
תיאור מטא (Meta Description)
בדומה לתג הכותרת, מומלץ לייצר תיאור מטא שונה וייחודי לכל עמוד. ודאו שהוא יהיה שימושי למשתמש, שיכיל מילות מפתח רלוונטיות לתוכן ויסייע לבנות את ההקשר יחד עם תג הכותרת.
כותרות וכותרות משנה
השתמשו בתגי כותרת באופן מסודר והגיוני, ודאו שהם מכילים ביטויי מפתח רלוונטיים. השתדלו להשתמש רק בכותרת ראשית (H1) אחת בלבד בכל עמוד, רצוי ככותרת ראשונה בעמוד זה.
גוף התוכן
גוף התוכן הוא בדרך כלל החלק הגדול ביותר של טקסט בעמוד אשר ניתן לסריקה ואינדוקס במנועי החיפוש. שלבו בו ביטויי מפתח ובנו סביבו את ההקשר המבוקש, ועם זאת אל תחזרו עשרות פעמים על מילת חיפוש ספציפית אלא היו טבעיים ככל האפשר. התמקדו בתמונה הגדולה ולא בכמה פעמים חוזר כל ביטוי מפתח.
תגי אלט לתמונות
מנועי החיפוש לא מסוגלים עדיין להסיק מה מופיע בתמונה, ולכן יש "לעזור להם" בעזרת תגי אלט, שהם למעשה טקסט נלווה לתמונה המתאר מה יש בה. גם זו הזדמנות נהדרת להשתמש בביטויי מפתח בעמוד, וכבונוס תוכלו לדעת שהאתר שלכם גם יהפוך לנגיש יותר עבור גולשים כבדי ראייה שעושים שימוש בתוכנות הקראה קולית.
חלק ג': פעולות קידום אתרים מחוץ לאתר (Off Page SEO, או External SEO)
בתוך רשימת הדברים שאפשר לעשות כדי לבצע קידום אתרים באופן עצמאי, הדברים שיופיעו בהמשך הם לא לגמרי בשליטתכם. ועם זאת, לא ניתן לדבר על קידום אתרים מבלי להזכיר שיש אלמנטים שיכולים להשפיע על הדירוג אולם אינם תלויים באתר, בבעליו או במי שמקדם אותו.
פעולות קידום אתרים On Page שתוארו בחלק הקודם משפיעות על הרלוונטיות והאמון בין האתר למנועי החיפוש. הגורמים החיצוניים שיתוארו בחלק זה משפיעים על ה"סמכות" (authority) ועל המידה בה האתר שלכם ייתפס כמקצועי ואמין.
קישורים
קישורים שמובילים אל עמודים שונים באתר שלכם מאתרים אחרים ברשת משחקים תפקיד חשוב בקידום אתרים. ככל שהאתרים שמקשרים אליכם אמינים יותר וסמכותיים יותר, כך חשיבותם של הקישורים עולה. בהקשר זה, גם לאזכורים שונים של המותג שלכם ברשת יש חשיבות, ובאופן כללי עד כמה מדברים עליכם ברחבי האינטרנט.
באופן כללי כדאי לכם לנסות וליצור תוכן שאנשים ירצו לקשר אליו באופן טבעי. במקביל, לא יכול להזיק אם תנסו לייצור קשרים ומערכות יחסים עם אתרים אחרים בענף שבו אתם פועלים – כאלה שעשויים להוביל בסופו של דבר לאזכורים של האתר שלכם על ידי אותם אתרים אחרים.
חשוב גם לציין שאתם צריכים להתמקד בחיפוש מקורות איכותיים שיקשרו אליכם, כאלה שרלוונטיים לנושא שבו אתם עוסקים בו, ולעולם לא לשלם בעבור קישור – דבר שמהווה הפרה של הקווים המנחים של מנועי החיפוש.
חיפוש מקומי
אם יש לכם עסק פיזי, אתם רוצים להופיע בתוצאות החיפוש המקומיות שבאזור שלו. ודאו שהשם, הכתובת ומספר הטלפון שלכם מדויקים בכל מקום שבו העסק שלכם עשוי להופיע ברשת, ובכל אינדקס עסקים מקומי שיכול להיות רלוונטי.
מדיה חברתית
פעילות ברשתות החברתיות לא נחשבת כמדד דירוג במנועי חיפוש, אולם היא יכולה לעודד את מאמצי השיווק הדיגיטליים שלכם בכלל ואת קידום האתרים שלכם בפרט. למשל, ודאו שבאתר מופיעים קישורים לכל הפרופילים הפעילים שלכם בכל רשת חברתית (וליהפך), עודד פעילות של עוקבים, ראו מה עושים המתחרים שלכם וכדומה.
סיכום
אופטימיזציה של אתר היא לא פעולה אחת, פשוטה או חד פעמית, אלא רצף של פעולות מתמשכות שתלויות אחת ברעותה ואף באלמנטים חיצוניים. אבל אם תצליחו לבצע בהלכה פעולות קידום אתרים טכני ואופטימיזציית On Page, ולהשפיע לחיוב על הגורמים החיצוניים כפי שתוארו לעיל, אזי מובטח כי תמצאו את עצמכם בדרך הנכונה להצלחה.