תוכן העניינים
- 1 שימוש במילות מפתח
- 2 כתובת URL ידידותית למנועי חיפוש
- 3 אופטימיזציית תג כותרת
- 4 אופטימיזציית תיאור מטא
- 5 אופטימיזציית תג H1
- 6 עודכן לאחרונה
- 7 שימוש במילות מפתח בפסקה הראשונה
- 8 אופטימיזציה של תגי כותרות H2 ואילך
- 9 שימוש בתמונות ובווידאו
- 10 הטיות של מילות מפתח
- 11 עדיפות למובייל
- 12 קישורים יוצאים
- 13 קישורים פנימיים
- 14 מהירות העמוד
- 15 לחצני שיתוף ברשתות חברתיות
- 16 צרו תוכן ייחודי שיחזיק מעמד לזמן רב
מאז ומתמיד היה התוכן אחד מעמודי התווך של האלגוריתם של גוגל. אך אם בעבר די היה במאמרים קצרים שבהם מילות מפתח שונות ומשונות חזרו על עצמן בתדירות לא נעימה לקריאה, הרי שכיום לאיכות יש חשיבות הרבה יותר גדולה. היום, יחד עם התוכן, מושם דגש גם על חוויית המשתמש.
רגע לפני שאתם מעלים פיסת תוכן חדשה לעמוד, עליכם לשאול את עצמכם שאלה אחת ויחידה: "למה אני מעלה את התוכן הזה?" – משום שחשוב שלתוכן תהיה מטרה. העלאת תכנים לאתר היא לא מטרה בפני עצמה. גם אי אפשר להעלות תוכן לאתר רק משום שהבוס רוצה לראות תוכן חדש באתר מדי יום, או מתוך מחשבה בסגנון " כמה שיותר תוכן – ככה יותר טוב";
מטרה של העלאת תוכן יכולה להיות, למשל, לשפר את הדירוג של העמוד בתוצאות החיפוש של גוגל; לעודד יצירת קישורים חדשים; להדריך את קהל היעד; להניע את הגולשים לפעולה כלשהי; לייצר לידים וכדומה – ומתוך הגדרה של מטרה ניתן לבצע את האופטימיזציה של התוכן.
אל דאגה, לא מדובר במשימה מורכבת השמורה רק ליודעי דבר או בעלי ניסיון רב שנים. למעשה, מתוך כלל הפעולות המגוונות של קידום אתרים, אופטימיזציה של תוכן היא אחת מן הפשוטות ביותר להבנה ולביצוע. ועם זאת, יותר מדי בעלי עסקים ואפילו מקדמי אתרים נוטים ליפול בדברים הקטנים. לפיכך אספנו עבורכם את הנקודות החשובות ביותר שיש לשים אליהן לב.
שימוש במילות מפתח
נקודת ההתחלה של יצירת התוכן חייבת תמיד להיות מחקר איכותי של מילות מפתח. בסופו של מחקר כזה עליכם להחזיק בידיכם רשימה של ביטויים שיעצבו את עתידו של התוכן שלכם, או לפחות את רובו.
היעזרו בכלי קידום אתרים כגון Google Keyword Planner ודומיו על מנת לקבוע אילו ביטויים מפתח מחפשים הגולשים סביב נושאים שרלוונטיים לענף בו עוסק האתר שלכם. חפשו ביטויים שנפח החיפוש בהם גבוה, ועם זאת שהתחרות עליהם הגיונית ואפשרית עבורכם להתמודד בה – ורק אז התחילו ליצור צורך שיעסוק בביטויי המפתח הללו.
כתובת URL ידידותית למנועי חיפוש
חשוב מאוד להבין שמבנה ידידותי ונקי של כתובת URL יכול להשפיע לחיוב על המשתמשים והן על הגולשים.
כתובת קצרה יותר נחשבת לידידותית יותר וכן לכתובת שתדורג גבוה יותר בגוגל. עם זאת, כתובת URL כגון /seofast.co.il/local-seo, גם אם היא ארוכה יותר מ seofast.co.il/?p=25 , עדיין תהיה ידידותית יותר למשתמש פשוט משום שכבר לפי הכתובת אפשר לדעת מה מצפה שלמי שיקליק עליה. כמו כן, מומלץ לשלב מילות מפתח ב-URL.
אופטימיזציית תג כותרת
תג הכותרת של עמוד אינטרנט הוא אחד מן האלמנטים החשובים ביותר בקידום אתרים און-פייג' (On-Page SEO), ולמרבה המזל גם אחד הפשוטים שבהם.
מתחילים ממילת המפתח שבה עוסק העמוד. חשוב למקם אותה בתחילת תג הכותרת, וכן חשוב שתג הכותרת לא יחרוג מ-60 תווים (משום שתגי כותרת ארוכים יותר עשויים להיקטע בתצוגות שונות). לדוגמה: "התקנת מדפסת – מדריך למתחילים".
אופטימיזציית תיאור מטא
אמנם האלגוריתם של גוגל כבר אינו כולל אותו כגורם דירוג, אולם לתיאור המטא יש השפעה עקיפה על הדירוג של עמוד בתוצאות החיפוש, וזאת דרך שיעור ההקלקה (CTR): תיאור המטא מופיע בתוצאות החיפוש, ואם הוא כתוב היטב אזי הוא עשוי להיות מה שיכריע אם גולש יקליק על התוצאה או לא. ובעוד תיאור המטא עצמו אינו גורם דירוג, אזי שיעור ההקלקה הוא בהחלט גורם דירוג, לצד משך השהייה של גולש בעמוד.
הקפידו על תיאור מטא בן פחות מ-160 תווים. כללו בו ביטויי מפתח וכתבו אותו בצורה שתעודד של הגולשים להקליק עליו, כלומר בצורה אינפורמטיבית מחד, מסקרנת מאידך, ובעיקר כוללת קריאה לפעולה כגון "לחצו כאן לקריאה נוספת".
אופטימיזציית תג H1
להבדיל מתג הכותרת, שעוסק בכותרת העמוד כולו ואף מופיע ככותרת תוצאת החיפוש, תג H1 הוא הכותרת הראשית של התוכן בעמוד. לפיכך יתכן שיהיה ביניהם דימיון ולעיתים הכותרות הללו אף זהות לחלוטין, אבל לעיתים לא. כך או כך, הדרך לכתיבת כותרת H1 אופטימלית זהה לכתיבת תג כותרת אופטימלי: מתחילים ממילת המפתח שבה עוסק העמוד וממשיכים משם.
עודכן לאחרונה
לא צריך להיות בעלי ראייה חדה במיוחד כדי להבחין בכך שבין תוצאות החיפוש של גוגל מופיע לעתים גם התאריך שבו העמוד עודכן לאחרונה. ואמנם בדומה לתיאור מטא זהו לא פקטור בדירוג של גוגל באופן ישיר, גם לו יש השפעה עקיפה דרך שיעור ההקלקה.
משתמשים שמחפשים דבר מה בגוגל רוצים בדרך כלל לקבל את המידע העדכני ביותר שקיים אודות נושא החיפוש שלהם. תוצאות חיפוש שלצידן מופיע תאריך העדכון האחרון כוללות בתוכן לכל הפחות את התשובה לשאלה האם המידע בהן מעודכן או לא. תוצאה מ-5 ביוני 2015, למשל, עשויה להיות פחות מעודכנת מאשר תוצאה מ-27 באוגוסט 2018. אבל אתרים שלצידם כלל לא מופיע תאריך העדכון האחרון – בהם אין דרך לדעת לפני ההקלקה האם המידע מעודכן או לא.
הואיל ורוב הגולשים יעדיפו להקליק על תוצאות חיפוש שלצידה מופיע תאריך העדכון האחרון, ודאו שהאתר שלכם מציג את התאריך. ניתן לעשות זאת בעזרת תוספים שונים לוורדפרס או לכל פלטפורמה שעליהם בנוי האתר. וכמובן, הקפידו לעדכן בתדירות גבוהה.
יש לכם אתר וורדפרס? כדאי לכם לקרוא מאמר שכתבתי על קידום אתרי וורדפרס
שימוש במילות מפתח בפסקה הראשונה
לעולם אל תנסו לדחוס בכוח את מילות המפתח שלכם לתוך הטקסט מספר מסוים של פעמים, כפי שהיה נהוג ומקובל בעבר. עם זאת, עשו מאמץ לשלב אותן באופן טבעי ככל האפשר, רצוי בפסקה הראשונה ורצוי בין מאה המילים הראשונות.
אופטימיזציה של תגי כותרות H2 ואילך
לאחר שהבנו את חשיבות אופטימיזציית הכותרת הראשית H1, צריך להבין את החשיבות של כותרות המשנה H2, H3 וכן הלאה עד H6.
אם לכל כותרות המשנה בתוכן שלכם יש את אותה חשיבות, אזי כולן צריכות להיות מסוג H2. אם בתוך הנושא שמתחת לכותרת מסוימת צריכה להיות חלוקה נוספת לכותרות, אזי יש צורך להשתמש ב-H3 וכן הלאה בסדר הגיוני. המפתח לאופטימיזציה אידיאלית של כותרות משנה הוא שילוב מילות מפתח באופן טבעי בעת הצורך – לא באופן מאולץ ולאו דווקא בכל כותרת משנה.
שימוש בתמונות ובווידאו
עובדה ידועה היא שאנחנו לומדים טוב יותר כאשר התוכן ויזואלי, וסביר להניח שלגולשים יהיה קל ונעים יותר לצרוך תוכן שמלווה באלמנטים ויזואליים כלשהם מאשר לקרוא תוכן ארוך שמורכב אך ורק מטקסט.
מנקודת מבט של קידום אתרים, שילוב של תמונות וסרטונים (לרבות גרפים, טבלאות ואינפוגרפיקות) בתוכן מאריך את משך השהייה של גולשים בעמוד. מנועי החיפוש מפרשים משך שהייה ארוך כדבר חיובי, כי כנראה שהדבר מעיד על חוויית משתמש טובה יותר מאשר עמודים שמשך השהייה בהם קצר, ולכן הם יעדיפו להציג עמודים כאלה בתוצאות החיפוש.
הטיות של מילות מפתח
המפתח ליצירת תוכן שידורג היטב הוא רלוונטיות, ולכן חשוב להשתמש לא רק במילות מפתח כפי שעלו במחקר מילות המפתח אלא גם בהטיות ובווריאציות שונות שלהן. למשל, לא רק "התקנת מדפסת" אלא גם "התקנות המדפסת", "התקנת מדפסות" וכדומה. הגיוון הזה יוכל לסייע לכם לכתוב את התוכן באופן טבעי יותר.
עדיפות למובייל
בחודש מרץ 2018 הוכרז כי תוצאות החיפוש של גוגל יוצגו כאשר בראשן אתרים מותאמים לגלישה במובייל, כלומר במכשירים ניידים (סמארטפונים וטאבלטים). בזמנו השינוי הזה באלגוריתם של גוגל הרעיד את תחום קידום האתרים, אבל כיום רוב הסיכויים הם שהאתר שלכם כבר מותאם לגלישה במובייל – ואתם רק צריכים לוודא שזה אכן כך על ידי בדיקה פשוטה כיצד האתר שלכם מוצג במכשירים כאלה.
קישורים יוצאים
עד לפני זמן לא רב, מומחי קידום אתרים סלדו מקישורים שמובילים את הגולשים אל מחוץ לאתר. אבל אין סיבה לחשוש: אם אתם מצטטים מקור, אתם יכולים גם לקשר אליו. לא רק שזה עוזר ושימושי לגולשים, זה עוזר גם למנועי החיפוש להבין את ההקשר של התוכן שלכם על בסיס התוכן שאליו קישרתם.
הקפידו לקשר אך ורק למקורות סמכותיים ואמינים. אל תקבלו תשלום בעבור קישור לאתרי צד שלישי. באופן כללי, קשרו לכל אתר שמוסיף ערך לתוכן שלכם וישפר את חייהם של הגולשים באתר כדי שלא יצטרכו לצאת ולחפש בעצמם.
קישורים פנימיים
קישור פנימי הוא קישור של עמוד אחד באתר לעמודים אחרים באותו אתר. קישורים פנימיים מהווים דרך נוחה מאוד הן לגולשים והן למנועי החיפוש לנווט בתוכן, ולכן חשוב מאוד לשלב כאלה בכל עמוד.
בפשטות, בכל פעם שאתם מזכירים בתוכן שלכם נושא שיש באתר שלכם עמוד או פוסט שעוסק בו – קשרו אליו, ורצוי תוך שימוש בטקסט עוגן שמשולבות בו מילות מפתח. גם בהקשר הזה חשוב שהקישורים הפנימיים יהיו טבעיים ולא מאולצים, ולכן אל תגזימו אלא קשרו רק אם הקישור מוסיף ערך של ממש למשתמש.
מהירות העמוד
לא רק התוכן שבעמוד משפיע על מהירות הטעינה שלו, אלא יש גורמים נוספים, אולם עליכם לקחת בחשבון את ההשפעה של התוכן שלכם על המהירות. למשל, מנקודת מבט של התוכן, אם הוא כולל תמונות גדולות וכבדות אזי הוא עשוי להאט את מהירות הטעינה ולכן חשוב לבצע אופטימיזציה של התמונות.
ניתן להיעזר בכלים כגון Google PageSpeed ו- GTmetrix על מנת לבחון את מהירות טעינת האתר ולאתר הזדמנויות לשפר אותה.
לחצני שיתוף ברשתות חברתיות
אמנם שיתופים ברשתות החברתיות אינם גורם דירוג באלגוריתם של גוגל, אבל חשוב לאפשר לגולשים לשתף את התוכן שלכם. גם אם אחת הסיבות לכך שיצרתם את התוכן הזה מלכתחילה היא להגדיל את החשיפה האורגנית בתוצאות החיפוש, אתם עדיין רוצים שכמה שיותר אנשים יראו את התוכן ואולי יהפכו ללקוחות.
כיום, בעידן של פריחת הרשתות החברתיות, רוב התבניות ליצירת תוכן במערכות ניהול תוכן כבר כוללות לחצני שיתוף ברשתות החברתיות. חשוב לוודא שהלחצנים הללו אכן מופיעים לאחר העלאת התוכן ופרסומו, וכן לשלב תגי מטא בהתאם על מנת שהשיתוף ייראה מזמין בכל פלטפורמה שבו הוא יופיע (ולא, למשל, עם כותרת שגויה או תיאור זמני).
צרו תוכן ייחודי שיחזיק מעמד לזמן רב
הנקודה האחרונה שיש לדון עליה בהקשר של אופטימיזציית תוכן היא הנושא של תוכן שיהיה רלוונטי למשך זמן רב. ידיעות חדשותיות, למשל, הן בדרך כלל לא תוכן שנותר רלוונטי לזמן רב, לעומת הדרכות לשימוש במוצרים או רעיונות למתנות לימי הולדת.
בכל מקרה, אל תתפתו להעלות תוכן רק לשם העלאת התוכן. שאפו לפרסם תוכן יוצא מן הכלל שמשרת את כוונת המשתמש ומסייע בפתרון בעיה או במענה על שאלה. העדיפו איכות על פני כמות. ומצד שני, אל תחתרו ליותר מדי שלמות – אם המתחרים שלכם מעלים תוכן, העלו תוכן גם אתם; בשורה התחתונה, חישבו תמיד האם התוכן הזה ישרת את הגולשים שלכם. אם התשובה חיובית, אז הוא בהחלט ישרת גם את מנועי החיפוש, כלומר אתכם ואת דירוג האתר שלכם בתוצאות החיפוש.